Travel Service

Společnost byla založena 21.10.1997. Její Tu-154M (OK-VCP, cn 90A858) byl vyroben 29.12.1990; 25.1.1991 byl jako OK-BYP dodán Státnímu leteckému útvaru; od září 1992 do března 1994 jej v úpravě pro 148 cestujících používala dnes rovněž zaniklá společnost Ensor Air; 30.4.1993 byla poznávací značka změněna na OK-VCP; v září 1997 byl dodán Travel Service. 66% akcií TVS vlastnila cestovní kancelář Canaria Travel a 34% vlastnila Česká správa letišť. Generálním ředitelem se stal Jiří Kaplan. V červnu 1998 byl dodán Boeing 737-4Y0 (OK-TVS "Bubu", cn 24911) s kapacitou 168 cestujících, který poprvé vzlétl 8.4.1991. Boeing uskutečnil 1. let u společnosti 20.6.1998 do Las Palmas na Kanárských ostrovech. V roce 1998 TVS přepravil 143 000 cestujících. Boeing 737-4Y0 OK-TVR ("Bubu 2") se stejnou (maximální) kapacitou pronajatý od British Midland byl dodán 30.3.1999. 9.10.1999 Tu-154 vykonal svůj poslední let u Travel Service (TVS 311/310 Praha-Madrid-Praha). 27.10. letoun převzala ruská společnost Omskavia. Letoun odlétl z Prahy ve 20.15 s posádkou PIC Buksa, F/O Včelička, N/O Petko, F/E Kusák a PP Pánková; 2 436 NM překonal za 5,5 h. Koncem roku 1999 se výhradním vlastníkem TVS stala Canaria Travel poté, co ministr Peltrám uložil ČSL prodat svůj podíl. 22.12.1999 byl na Ruzyni Ing. Petru Jirmusovi předán TL-96 Star (OK-EUU 68). Za rok 1999 TVS přepravil téměř 310 000 cestujících a měl 106 zaměstnanců. 19.1.2000 se vlastníkem 34% akcií stala cestovní kancelář Čedok. 1.5.2000 společnost obdržela Boeing 737-86N (OK-TVQ "Vltava", cn 29618/514) s kapacitou 186 cestujících, první sériový letoun této verze. Letoun opustil výrobní halu Boeingu 24.2. ve 14.20, 25.2. technici provedli první motorovou zkoušku a 6.3. se uskutečnil zálet, při němž zkušební piloti přelétli letoun z imatrikulací N1786B z Rentonu na letiště Seattle-Boeing Field. 30.4. byl dodán GECASu, pronajat TVS a přes Goose Bay přelétnut do Prahy. V témže roce byl dodán další B 737-4Q8 (OK-TVP, cn 24234/1627). B 737-400 OK-TVS byl zapsán do maďarského rejstříku jako HA-LKA, kde začal létat pro Travel Service Hungary. 15.6.2001 v 9.52 do Prahy přes Keflavik přilétl B 737-86N (OK-TVA, cn 32243/869) s kapacitou 186 cestujících. Poprvé vzlétl 31.5.2001 jako N1786B, 14.6. byl dodán GE Capital Aviation Services a ihned pronajat Travelu. 14.-22.10.2001 byla v Hangáru C u ČSA provedena instalace wingletů. Letoun měl již od výrobce připravenou zástavbu na jejich budoucí instalaci. Travel Service se tak stal první neněmeckou evropskou společností provozující B 737 NG s winglety. 25.10.2001 B 737-400 OK-TVP vykonal poslední let (TVS 102 Stockholm-Arlanda - Praha-Ruzyně) a 7.11. byl vrácen ILFC. 30.11.2001 byl dodán B 737-86Q (OK-TVC, cn 30278/963) s maximální možnou kapacitou - 189 cestujících a MTOW 79 010 kg. Letoun byl u výrobce zalétán jako N289CD a v polovině října byl dodán Bouillon Aviation Services. Pak měl být pod registrací OO-CYH pronajat City Bird, ale ten zkrachoval, takže letoun získal TVS. Ze Seattlu jej do Prahy s mezipřistáním v Keflaviku přelétla posádka kpt. Ing. Pavel Strnad a kpt. Ing. Jan Šťastný. Let trval 10 h 15 min a v Praze stroj přistál v 11.25. 11.12. proběhl křest. V lednu 2002 mu u ČSA byly nainstalovány winglety; zástavbu od výrobce letoun již také měl. Od 1.2.2002 byl provozním ředitelem Mgr. Michal Tomis. V dubnu 2002 měl být dodán B 767-3BG(ER) (cn 30564/798) s motory PW4060 pronajatý od Flightlease AG, který byl 11.8.2000 jako HB-IHV dodán Balairu; z toho však sešlo. 4.5.2002 byl dodán nový B 737-8CX (OK-TVB, cn 32362/1125) s kapacitou 186 cestujících, pronajatý od švýcarské GATX Flightlease Jet Partners; letoun byl zalétán jako N1786B a byl již výrobcem opatřen winglety; z letiště Boeing Field v Seattlu jej do Prahy s mezipřistáním v Keflaviku přelétla posádka kpt. Pavel Strnad, kpt. Pavel Veselý a Miloš Komjati z ÚCL. 27.2.2003 byl OK-TVQ dodán Travel Service Espaňa pod imatrikulací EC-ILX. Začátkem dubna 2003 byl španělské dceřiné společnosti Visig Operaciones Aereas dodán pronajatý B 737-86N OK-TVD (cn 28595/285); letoun byl zalétán jako N1795B 14.5.1999 a dodán GECASu; byl určen pro Istanbul Airlines, ale nepřevzat, 4.6.1999 byl pronajat Royal Air Maroc jako CN-RNO. 22.5.2003 se B 737-86N OK-TVA na letišti v Hurgadě při zahájení rozjezdu ke vzletu zvedl a narazil zadní částí trupu o betonovou letištní plochu; letoun byl v Praze podroben prohlídce a opravě. OK-TVC létal pro Oman Air, od kterého se vrátil 14.8.2003. 14.11.2003 společnost zavedla pravidelné linky a to do Bangkoku (s mezipřistáním v Muscatu, Omán) a Tenerife, od 15.11. na Gran Canaria (Las Palmas) a od 1.12. do Brazílie (Fortaleza) s mezipřistáním na Tenerife (Boeingy 737-800 Travel Service mají ETOPS 120). Za rok 2003 společnost přepravila 1,23 mil. cestujících. 20.3.2004 byl Travel Service dodán další B 737-86Q (OK-TVE), počátkem dubna 2004 na něm byly v Southendu namontovány winglety. Od 1.5.2004 Travel Service provozuje low-cost airline pod názvem SmartWings. 1.7.2004 se ředitelem společnosti stal Ing. Miroslav Kůla. Na konci roku měl být dodán B 767-330ER, který létal u italské Livingston jako I-LLAG, ovšem opět z toho sešlo. 2.11.2004 se do ČR vrátil B 737-4Y0 HA-LKA pod původní značkou OK-TVS a u maďarské Travel Service Kft byl nahrazen strojem B 737-800 OK-TVE jako HA-LKB. OK-TVQ (s poznávací značkou EC-ILX) nahradil OK-TVD létající pro španělskou Visig Operaciones Aereas a OK-TVQ byl pronajat Oman Air. 21.4.2005 byl dodán nový Boeing 737-8FH OK-TVF (cn 29669). Od května Visig půjčuje svůj EC-ILX společnosti Air-Berlin, do jejíž barev byl letoun nastříkán. 3.5.2005 se z Egypta vrátil OK-TVC, kde dlouhodobě létal u AMC Aviation. V květnu se z Francie vrátil OK-TVS, jenž zde létal pro Air Mediterranée. 12.7.2005 byl OK-TVS přelétnut do britského města Norwich, kde se podrobil novému nátěru, 15.7. se vrátil do Prahy a po záletu byl předán asijskému leteckému dopravci. Počátkem října 2006 byly objednány dva nové B 737-900ER pro 215 cestujících, které měly být zařazeny do provozu v roce 2009. 27.3.2007 společnost objednala jeden Boeing 787-8 Dreamliner za 153 mil. USD (v srpnu 2013 pak objednávku zrušila). Od května 2007 Travel Service provozuje další B 737-800 a od června biz-jet Cessna 680 Citation Sovereign (OK-UNI). V dubnu 2008 skončil pronájem OK-TVQ u Oman Air, letoun podstoupil revizi, kde mu mj. byly namontovány winglety, a byl vrácen leasingové společnosti, která jej dále pronajala na Island. 13.5.2008 byl dodán desátý B737-8Q8 (OK-TVH, cn 35275/2604); jde o 400. B 737 dodaný společnosti ILFC. 21.5.2008 byl dodán Airbus A320-212 (cn 446, r.v. 1993) pronajatý od LatCharter (YL-LCF) včetně pilotů. V červnu 2008 byly do Budapešti k Travel Service Kft dodány dva B 737-800 HA-LKC (cn 27991/248) a HA-LKD (cn 27985/470) od společnosti Hapag Lloyd. Z Maďarska byl do Prahy přesunut HA-LKB (dříve OK-TVE) pod novou značkou OK-TVI. 15.10.2008 byl B 737-8Q8 OK-TVH předán do Dušanbe k pronájmu společnosti Taji Air. 3.12.2008 byl dodán Boeing 767-383ER (cn 25365/395) TF-FIB po přeletu Tel Aviv - Ostrava; letoun byl zalétán 27.9.1991 a od leasingové společnosti Sunrock jej převzal SAS, od roku 2003 jej pak provozoval Icelandair jako TF-FIB; letoun je vybaven 28 sedadly obchodní a 225 sedadly turictické třídy; první let TVS byl 6.12. z Prahy do Varadera; B 767 je využíván na lety do Varadera a Bangkoku a pro dánskou cestovní kancelář Bravo Tours z Kodaně a Billundu do Phúketu a Venezuely. 7.3.2009 byl dodán druhý A320 (A320-211 YL-LCE, cn 311), jenž byl pronajat od lotyšské společnosti Smart Lynx. 24.5.2009 byl uveden do provozu druhý Citation Sovereign (OK-EMA). Za rok 2011 Travel Service přepravil 3,5 milionu cestujících. V roce 2012 měly být dodány tři nové B 737-800 od GECAS (OK-TVT, OK-TVU, OK-TVV); OK-TVT byl nakonec přelétnut (Seattle - Toronto) přímo k pronájmu Sunwing Airline, kde nahradil havarovaný HA-LKB (C-GRKB). 23.3.2012 byl dodán B 737-800 OK-TVU (cn 38025/3968) pronajatý od GECAS. 26.3.2012 byl dodán třetí C 680 Sovereign (OK-UGJ, cn 680-0324, r.v. 2012). 10.5.2012 pak byl dodán další B 737-800 (OK-TVV, msn 38027); téhož dne se vrátil stroj C-FGVK (OK-TVK) z Kanady, kde byl na zimu pronajat Sunwing Airlines. V první polovině května 2012 Travel Service získal AOC v Polsku, přičemž polské odnoži byl přidělen ICAO kód TVP; první let vykonal 10.5. OK-TVO na lince Katowice-Bodrum; OK-TVN byl přeregistrován na SP-TVZ. V srpnu 2013 byla potvrzena objednávka tří B 737-8MAX (za 301,5 mil. USD) a zrušena objednávka B 787 Dreamliner. B 737-800 OK-TVS byl jako první opatřen novými winglety (Split Scimitar Winglets). V květnu 2015 byl dodán B 737-900ER OK-TSI (cn 37363/3843, r.v. 2011, ex VT-SGW Spicejet) pro 212 cestujících, později druhý 737-900ER OK-TSM (msn 34952, r.v. 2007). 30.3.2016 byl navýšen podíl čínské CEFC v Travel Service na 49,92%. V roce 2018 (první 31.1.2018) byly dodány tři B 737-8MAX (OK-SWW, OK-SWD), později další čtyři (poslední 31.1.2019), všech sedm MAXů bylo však od března 2019 uzemněno. Do "business" flotily přibyl Citation Sovereign+ (OK-JRT). Název společnosti byl změněn na Smartwings. Až v dubnu 2021 se MAXy vrátily do provozu.
Generálním ředitelem je stále Roman Vik.

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...