Tupolev

Tupolevova konstrukční kancelář již po dlouhá léta vyrábí úspěšná dopravní letadla a bombardéry.
22.5.2001 byl společnosti Dalavija dodán první sériový Tu-214 pro 210 cestujících.
V roce 1983 začaly znovuotevřenou výrobní linku opouštět sériové Tu-95MS. K pohonu slouží 4 turbovrtulové motory NK-12MV o výkonu po 11 033 kW. 19.12.1981 vzlétl v Žukovském první prototyp Tu-160. Sériové letouny přišly do operační služby u 184.gr.TBAP v květnu 1987. K pohonu slouží 4 proudové motory NK-321 o tahu po 137,2 kN, s přídavným spalováním 245,16 kN. Do roku 1991 bylo vyrobeno asi 80 Tu-95MS "Bear-H" a 19 Tu-160 "Blackjack".
O dalších slavných Tupolevech se zmíním někdy později. Zatím se jen zmíním o některých slavných Tupolevech: Tu-104, Tu-114 Rossija, Tu-124, Tu-134, Tu-154, tak to by byly ty dopravní; ANT-20, Tu-4 (kopie B-29, 1 200 vyrobených kusů), Tu-16, Tu-22, Tu-95/-142, Tu-160 by byly některý bombardéry, Tu-204/214 a Tu-334 jako nový dopravní éra (Tu-334-100 pro 102 a Tu-334-200 pro 126 cestujících). No to zatim stačí.
Hodně informací o všech letounech OKB Tupoleva se dozvíte v knížce Tupolev - muž a jeho letadla od Paula Duffyho a Andreje Kandalova.

Tupolev

Tu-144
Tu-154

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...