Lockheed L-1011 TriStar

V roce 1966 American Airlines vypsaly požadavky na nový velkokapacitní letoun pro střední tratě (mj. s krátkým rozjezdem a dlouhým doletem s maximálním nákladem), na něž zareagovaly společnosti Douglas a Lockheed s velmi podobnými návrhy třímotorových letadel. Program L-1011 TriStar byl zahájen v březnu 1968. 16.11.1970 poprvé vzlétl prototyp; měl motory Rolls-Royce RB.211-22 o tahu 162,7 kN. První sériový letoun (L-1011-1) byl do provozu uveden v dubnu 1972 u společnosti TWA. Od základního modelu byla odvozena verze -100, dále pak dálková verze -200. V srpnu 1976 vznikla skutečně dálková varianta -500 vycházející z verze -200, ovšem zkrácená o 4,11 m, s vyšší zásobou paliva a výkonnějšími motory; zároveň měla autobrake a autothrottle. První verze -500 vzlétla v říjnu 1978 (N48354, cn 1157) a do pravidelného provozu se dostala v květnu 1979 u British Airways. V listopadu 1979 vzlétl Advanced TriStar 500, tedy modifikovaná verze -500 s větším rozpětím křídla a systémem automatického ovládání klapek a spoilerů. Starší verze -500 pak byly upravovány na nový standard TriStar 500. Výroba TriStaru byla ukončena v roce 1983 po vyrobení 250 letounů (z toho 50 -500), čímž Lockheed definitivně opustil výrobu civilních letadel.

verzeL-1011-1L-1011-100L-1011-200 L-1011-500
typ 
1.let16.11.1970   16.10.1978
rozpětí [m]      50,09
délka [m]      50,05
výška [m]      16,87
rozpětí VOP [m]        
rozchod podvozku [m]       
rozvor podvozku [m]       
nosná plocha [m2]        
plošné zatížení [kg/m2]        
šíp ve 25% tětivy křídla [°]     
štíhlost křídla    
hmotnost prázdného letounu [kg]        
normální vzletová hmotnost [kg]        
maximální vzletová hmotnost [kg] 195 045 204 120 - 211 375   224 980
max. hmotnost nákladu [kg]       
max. hmotnost paliva [kg]       95 800
kapacita cest.+posádka 360 - 400 280?   246 - 330
maximální rychlost [km/h / M]        
max. cestovní rychlost [km/h / M]   925?   973
cestovní rychlost [km/h / M]        
maximální rychlost v H=0 [km/h]     
přistávací rychlost [km/h]        
stoupavost [m/s]        
klouzavost        
dostup [m]        
dolet [km]   4 700?   11 260
dolet s přídavnými nádržemi [km]        
délka rozjezdu při vzletu [m]        
délka dojezdu při přistání [m]        
maximální násobky přetížení [g]        
poměr tah:hmotnost    
pohonRoll-Royce RB.211-22B  RB.211-524RB.211-524B4
hmotnost motoru [kg]        
maximální tah [kN]3x 186,7   3x 213,5 3x 222,4
počet závěsníků        
výzbroj    
       
       
       
radiolokátor       

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...