Gates/Bombardier Learjet

Milionář William P. Lear v roce 1959 najal skupinu konstruktérů, aby vytvořili projekt obchodního letounu a jako vzor použili švýcarský jednomístný stíhací letoun P.16. 7.10.1963 vzlétl prototyp prvního Learjetu - Learjet 23. 24.1.1966 vzlétl Learjet 24; v témže roce byl certifikován dle FAR-25. Learjet 25 měl prodlouženou kabinu a větší dolet. 4.1.1973 vzlétl Learjet 26 (N26GL). 22.8.1973 vzlétl Learjet 35 - první Learjet s dvouproudovými motory a měl opět větší dolet. Learjet 36 měl identické tvary, ovšem vyšší hmotnost. 24.8.1977 vzlétl Learjet 28, první Learjet s winglety (křídlo "Longhorn"). 15.11.1979 poprvé vzlétl Learjet 55 Longhorn jako první Learjet s tzv. "stand-up" kabinou (výška 1,74 m, šířka 1,81 m) s křídly "Longhorn" z typu 28/29. Mezitím, 28.3.1980, byl dodán 1000. Learjet. 11.8.1980 vzlétl první sériový Learjet 55, v březnu 1981 byl typ certifikován a koncem dubna byl dodán první stroj zákazníkovi. Později vznikla varianta 55B s digitálním kokpitem, modifikovaným křídlem a vyšší max. hmotností. Verze 55C dostala novou trojúhelníkovou kýlovou plochu, verze 55C/ER měla přídavnou nádrž na 1 175 l v zádi trupu a tím prodloužený dolet a 55C/LR měla standardně vyšší kapacitu paliva.
V polovině 80. let začal vývoj nové generace Learjetu, z nichž první vzlétl v květnu 1987 typ Learjet 31 s novým křídlem a novými motory; v roce 1988 byl typ certifikován. Od roku 1991 se vyráběla verze Learjet 31A s modernější avionikou.
V roce 1990 společnost Gates Learjet převzala společnost Bombardier; výrobní linka zůstala ve Wichitě, Kansas. Prvním typem vzniklým pod novým vedením se stal již v roce 1990 Learjet 60 navazující na předchozí Learjet 55C; typ poprvé vzlétl 10.10.1990 jako upravený Learjet 55C s motory Garrett, prototyp konečného Learjet 60 vzlétl v červnu 1991; měl nový "glass cockpit" s povětrnostním radarem, o 1,09 m delší kabinu a nové motory PW305; certifikován byl v lednu 1993 a v témže roce byl uveden do provozu, přičemž se stal nejtišším biz-jetem na světě. V roce 2005 byla představena vylepšená verze Learjet 60XR s avionikou Rockwell Collins ProLine 21, která byla certifikována v roce 2007.
V září 1992 byl představen a 7.10.1995 vzlétl Learjet 45 jako odlehčený model s úzkým trupem; požadavkem bylo, aby měl výkony jako Learjet 35, jednoduchou obsluhu jako Learjet 31A a větší kabinu než konkurenční stroje (výška je 1,50 a šířka 1,55 m); certifikace byla obdržena 22.9.1997 a v lednu 1998 byl dodán první stroj. 31.8.2002 vzlétl Learjet 40 jako zkrácená verze odvozená od Learjetu 45. Později byly obě verze vylepšeny do "standardu" XR, v nabídce tedy nahradily původní Learjet 40/45 typy 40XR/45XR.
31.10.2007 byl zahájen program Learjet 85 jako největší z Learjetů, jenž by měl konkurovat strojům Cessna Citation Sovereign, Gulfstream G250 a Hawker 900. Revoluční se má stát i kompozitová konstrukce. Rozměry kabiny jsou 7,54x1,85x1,80 m. V roce 2008, kdy byla základní cena 17,2 mil. USD, se první dodávky očekávaly v roce 2013.

verze1.letrozpětí [m]délka [m]výška [m] plocha křídla [m2]křídlo ocasní plochyokna kokpituokna kabinyprázdná hmot. [kg]max. vzletová hmotnost [kg]platící zatížení [kg]počet cest. max. cest. rychlost [km/h (M)]dostup [m]dolet [km]pohonná jednotkamax. tah [kN]
237.10.1963      nádrže  21+2    5       
2424.1.1966         22+3            
25       nádrže  21+2            
264.1.1973                         
3522.8.1973 12,0414,83 3,7323,53 nádržeklas. 24+54 152 8 500 8 85015 545 5 015TFE731-2-2B 15,6
35A       nádrže klas. 4+5                 
36       nádrže    4+5              
2824.8.1977      winglety  4               
29                          
5519.4.1979 13,3416,79 4,47  winglety klas.4   9 525  4-8  15 545  TFE731-3A-2B 16,5
55C  13,3416,79 4,47  winglety klas.   5 832 (empty) 9 752  4-8 84315 545 4 442  
31?.5.1987       winglety klas.2 5+6                
31A 1991 13,3514,83 3,75 winglety klas.25+6 4 471 (empty) 7 031 7-10 82815 545 3 025TFE731-2-2B 15,6
60?.6.1991 13,34 17,89   wingletyklas. 4 5+66 282 (empty)10 659  6-9  15 545 4 461PW305A 20,46
60XR2005? 13,3517,89 4,4424,57winglety klas.45+6 6 88610 659 299-826 7-10 863 (M=0.81)15 545 4 380PW305A 20,46
457.10.1995 14,5717,684,30  winglety úzké28+8 5 466 (empty)9 162  8-10 857 (M=0.81)15 545 3 704TFE731-20 15,56
45XR  14,5617,56 4,31 28,95winglety úzké28+8 6 4029 752 714-8568-9 861 (M=0.81)15 545 3 519-3 795TFE731-20-BR 15,56
4031.8.2002      winglety úzké27+6     6-7       
40XR  14,5616,93 4,31 28,95winglety úzké 27+66 287 9 525914-970 6-7 861 (M=0.81)15 545 3 348TFE731-20-BR 15,56
85  18,7520,84 5,97 37,25winglety klas. 47+79 752 15 195 8 (M=0.82)14 935 -5 556PW307B 27,13

 

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...