LET L-610

Na základě osvědčeného L-410 byl koncem sedmdesátých let od SSSR vznesen požadavek na vývoj a výrobu většího letadla s podobnými vlastnostmi jako L-410. Pro nový letoun L-610 byly vyvíjeny motory M-602. V roce 1981 byla zástupcům SSSR předvedena maketa L-610, ovšem pro urychlení vývoje byla schválena čtyřmotorová varianta s motory M-601 a maketa s projektovou dokumentací byly následně přepracovány. V roce 1984 sovětská strana rozhodla vyvíjet od počátku dvoumotorovou verzi bez čtyřmotorového mezičlánku; ztráty dosavadního vývoje byly vyčísleny na 180 milionů Kčs. V té době zároveň Aeroflot předložil novou verzi základních výkonových požadavků, která se od té dosavadní v mnohém lišila. L-610 byla největším letadlem české konstrukce, prvním s přetlakovou kabinou a integrálními nádržemi. První vzlet byl plánován na druhou polovinu roku 1987 a pak postupně odkládán až na květen 1989. Nakonec se první let prototypu L-610 (OK-130, v.č. X01) uskutečnil 28.12.1988; posádku tvořili šéfpilot František Srnec, Stanislav Sklenář a technik Josef Štěrba, let trval 20 minut. Po listopadu 1989 byly vyvíjeny dvě verze: L-610M s českými motory Walter M-602 a L-610G s americkými motory General Electric. Po rozpadu SSSR na přelomu let 1991/1992 se přestalo pracovat na variantě s českými motory; důvodů bylo mnoho, mj. se předpokládalo proniknutí na západní trhy a navíc zkoušky motorů M-602 zdaleka nebyly ukončeny. První prototyp L-610G se "západním" vybavením a motory vzlétl v prosinci 1992. Certifikace se oddalovala, druhý prototyp vzlétl až v květnu 1997. Do vzduchu se tak dostalo celkem šest letadel L-610, z toho dva s motory GE. Po vstupu americké společnost Ayres dostal druhý prototyp L-610G nové obchodní označení Ayres 7000 a v roce 2000 byl přelétnut do USA, kde zůstal.

verzeL-610ML-610G
typcelokovový dopravní hornoplošník
1.let28.12.1988?.12.1992
rozpětí [m]25,60
délka [m]21,40
výška [m]7,60 8,10
rozpětí VOP [m]    
rozchod podvozku [m]   
rozvor podvozku [m]   
nosná plocha [m2] 56,00
plošné zatížení [kg/m2]    
šíp náběžné hrany křídla [°]   
štíhlost křídla  
hmotnost prázdného letounu [kg] 8 730 9 220
normální vzletová hmotnost [kg]    
maximální vzletová hmotnost [kg] 14 000 14 500
max. platící zatížení [kg]   
max. hmotnost paliva [kg]    
kapacita cest.+posádka 40+2 40+2
maximální rychlost [km/h / M]    
max. cestovní rychlost [km/h / M] 490 466
cestovní rychlost [km/h / M]    
maximální rychlost v H=0 [km/h]   
přistávací rychlost [km/h]    
stoupavost [m/s]    
dostup [m] 8 000 9 000
dolet [km] 2 406 2 530
dolet s přídavnými nádržemi [km]    
délka rozjezdu při vzletu [m]    
délka dojezdu při přistání [m]    
maximální násobky přetížení [g]    
poměr tah:hmotnost  
pohonWalter M-602General Electric CT7-9D
hmotnost motoru [kg]    
maximální výkon [kW]2x 1 360 2x 1 446 kW
radiolokátor   
Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...