LET L-13 Blaník / L-23 Super Blaník / L-33 Sólo

Hlavním konstruktérem nového celokovového větroně s laminárními profily byl Karel Dlouhý. V březnu 1956 vzlétl prototyp větroně L-13 Blaník. Sériová výroba probíhala od konce roku 1958 do roku 1979, pak bylo v roce 1981 vyrobeno 21 L-13A se zesíleným křídlem a povolenými násobky +5,5/-3g a v roce 1996 dalších pět L-13A tzv. "Zlaté série"; celkem bylo vyrobeno 2 654 Blaníků, přičemž více než 2 300 bylo určeno na export. V červenci 1997 vzlétl prototyp akrobatické verze L-13AC vycházející z L-13A s použitím přední části z L-23 a zkrácením křídla o 2 m. Bylo vyrobeno pouze 12 sériových letadel, z nichž 10 bylo prodáno do USA.
Vzniklo několik motorizovaných verzí, z nichž se do sériové výroby dostal L-13SE/SW Vivat s motorem Walter Mikron. V roce 1979 vzlétl L-13B "Bačostroj" s motorem Mikron 4-III o 47 kW, jenž vznikl přestavbou havarovaného L-13 (OK-8902) a zástavbou motoru místo předního pilotního prostoru. V roce 1994 vzlétl L-13AR s motorem Rotax 447 o 29,5 kW se čtyřlistou tlačnou vrtulí Stratos 03, jenž vznikl přestavbou L-13 (OK-1823, r.v. 1961) na L-13A a zástavbou motoru na dva pylony nad křídlo. V dubnu 2007 vzlétl L-13TJ s proudovým motorem PBS TJ-100C o 1 kN, vzniklý přestavbou L-13 (OK-3801), instalací 40 l palivové nádrže a měřícího zařízení místo zadního pilotního prostoru a motorem umístěným na dvou pylonech nad křídlo. 25.6.2009 byl zalétán další L-13TJ (OK-1840) s motorem TJ-100A o 1 100 N umístěným na novém nízkém pylonu, s palivovou nádrží na 80 l, kyslíkovým vybavením a odpovídačem VT-1.
V květnu 1988 vzlétl prototyp L-23 Super Blaník, v roce 1989 byla zahájena sériová výroba. Od roku 1996 byl instalován nový jednodílný překryt kabiny. Bylo vyrobeno 310 letadel, z nichž přes 270 bylo určeno na export.
V červenci 1992 vzlétl prototyp L-33 Sólo, jehož sériová výroba začala v roce 1993 a dala necelých sto kusů, přičemž v ČR bylo uvedeno do provozu pouze 13 kusů.

verzeL-13 BlaníkL-23 Super BlaníkL-33 Sólo
typkluzák
1.let   
rozpětí [m]16,20    
délka [m]8,40    
výška [m]2,09    
rozpětí VOP [m]      
rozchod podvozku [m]-    
rozvor podvozku [m]     
nosná plocha [m2] 19,15    
plošné zatížení [kg/m2] 26    
šíp křídla [°] -5  
štíhlost křídla13,7  
hmotnost prázdného letounu [kg] 297    
normální vzletová hmotnost [kg]      
maximální vzletová hmotnost [kg] 500    
únosnost výzbroje [kg]-    
hmotnost paliva [kg] -    
maximální rychlost [km/h] 253    
maximální rychlost v H=0 [km/h] 253  
minimální rychlost [km/h] 55    
stoupavost [m/s] -    
klouzavost 1:28    
dostup [m] -    
dolet [km] -    
dolet s přídavnými nádržemi [km] -    
délka rozjezdu při vzletu [m] -    
délka dojezdu při přistání [m]      
maximální násobky přetížení [g] +4/-2    
poměr tah:hmotnost-  
pohon-  
hmotnost motoru [kg] -    
maximální tah [kN]-    
počet závěsníků -    
výzbroj-  
-    
-    
-    
radiolokátor-    

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...