Saab/BAe JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen je prvním stíhacím letounem tzv. 4. generace. Zkratka JAS znamená Jakt (stíhání) - Attack (útok) - Spaning (průzkum). Prototyp poprvé vzlétl 9.12.1988. Švédské letectvo objednalo 176 jednomístných JAS-39A a 28 dvoumístných JAS-39B. Výroba začala 8.6.1993 a roku 1995 byl Gripen zaváděn do provozu, přičemž plné přezbrojení se očekávalo v roce 2005. 29.4.1996 poprvé vzlétl prototyp dvoumístné verze JAS-39B. Jihoafrická republika objednala 28 a Maďarsko 14 letounů Gripen C, pronájem stejné verze v roce 2004 objednala ČR. Verze C je plně kompatibilní s NATO; má větší a barevné displeje, možnost tankování za letu, vylepšené vybavení pro radioelektronický boj a širší škálu výzbroje. Byla vyvinuta i dvousedadlová varianta Gripen D. 11.2.2008 byl podepsán kontrakt s Thajskem na dodání dvou JAS-39C, čtyř JAS-39D a dvou Saabů 340, z nichž první byl zalétán 16.9.2009 JAS-39D, 20.12.2010 pak byly dodány Saaby 340 a 22.2.2011 Gripeny.
V létě 2007 byl zahájen program Gripen NG (Next Generation). Demonstrátor vznikl přestavbou z JAS-39B úpravou téměř všech systémů včetně motoru, avioniky, výzbroje, palivového systému a podvozku. Roll-out proběhl 23.4.2008 a 27.5.2008 se uskutečnil první let. Letoun má mj. schopnost tzv. supercruise, tedy letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování (poprvé demonstrováno 21.1.2009). Sériové letouny měly být k dispozici v roce 2014. 30.11.2011 v tendru na 22 letounů vybralo Švýcarsko Gripen NG.
15.6.2017 vzlétl prototyp Gripen E (39-8), přičemž ho budou následovat další dva, čtrvtý prototyp bude ve dvoumístné verzi Gripen F; Švédsko k tomu dni objednalo 60 a Brazílie 28 letounů.

verzeJAS-39AJAS-39BJAS-39CJAS-39 NG
typvíceúčelový bojový letoun
1.let9.12.198829.4.19962002 (2004 JAS-39D) 
rozpětí8,4 m (27 ft 6 in)8,4 m (27 ft 6 in)8,40 m 
délka14,1 m (46 ft 3 in)14,8 m (48 ft 6 in)14,10 m (14,76 u JAS-39D) 
výška4,5 m (14 ft 9 in)4,5 m (14 ft 9 in)4,50 m 
rozpětí VOP m m    
rozchod podvozku2,4 m (7 ft 10 in)2,4 m (7 ft 10 in)  
rozvor podvozku5,2 m (17 ft 0 in)5,9 m (19 ft 4 in)  
nosná plocha21,2(30,7?) m2 m2 30,00  
plošné zatížení293 kg/m2 kg/m2    
šíp náběžné hrany křídla45°45°  
štíhlost křídla  
hmotnost prázdného letounu5 670 (6 622?) kg kg 6 800 kg (7 100 u JAS-39D)  
normální vzletová hmotnost9 000 kg kg    
maximální vzletová hmotnost13 000 (12 473?) kg kg 14 000 kg  
únosnost výzbroje4 200 kg kg 5 000 kg  
hmotnost paliva2 400 kg kg    
maximální rychlost2 126 km/h (M=2,0)M=2,0 
maximální rychlost v H=0  
přistávací rychlost km/h    
stoupavost m/s m/s    
dostup m m 20 000 m  
dolet700 - 1 600 km km  -2 640 km  
dolet s přídavnými nádržemi3 300 km km    
délka rozjezdu při vzletu395 m m    
délka dojezdu při přistání490 m m    
maximální násobky přetížení9 g g    
poměr tah:hmotnost0,9  
pohon1 Volvo Aero (Flygmotor) RM 121 Volvo Aero (Flygmotor) RM 121 Volvo Aero (Flygmotor) RM 12GE F414G
hmotnost motoru 1 050 kg 1 050 kg 1 050 kg  
maximální tah1x 80,54 kN1x kN1x 80,54 kN 
počet závěsníků888 
výzbrojkanon Mauser Bk 27 ráže 27 mm (90 nábojů)  JAS-39D bez kanonu  
   
   
   
radiolokátorEricsson PS-05/A   ES-05 Raven

Dvouproudový motor RM 12 je licenční úpravou motoru General Electric F404-GE-400 používaných na F/A-18 Hornet. V Gripenu NG je upravený motor GE F412 používaný v F/A-18E/F Super Hornet. Kanon je jednohlavňový revolverový.

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...