Historie letectví (aneb prvenství a rekordy)

Zde jsou uvedené doložené výkony, vedle Íkara a Daidala tedy nezmiňuji ani starověké a středověké pokusy, ani návrhy Leonarda da Vinci.

Kdy (datum události)
Co (prvenství/rekord)
Na čem (typ letadla)
Kdo (pilot/konstruktér)
Jak (výkon, charakteristiky letu)
Kde (místo uskutečnění)

05.06.1783
horkovzdušný balon
balon z hustého plátna potažený papírem, průměr 12 m, hmotnost 219 kg
Joseph a Jacques Montgolfierové
výška letu až 2 000 m
Annonay, Francie

15.11.1783
upoutaný let horkovzdušného balónu s cestujícím
Joseph a Jacques Montgolfierové; cestující Jean-Francois Pilatre de Rozier
výška 25 m; 4 min

21.11.1783
volný let horkovzdušného balónu s lidskou posádkou
horkovzdušný balon bratrů Montgolfierů; průměr 15 m, výška 26 m
Pilatre de Rozier a markýz d’Arlandes
doba letu 25 minut, výška až 1 000 m
Paříž

18.03.1784
první balon v Čechách
horkovzdušný balon bez posádky
Tadeáš Hanka

07.01.1785
přelet kanálu La Manche balónem
balon plněný vodíkem
Jean Pierre Blanchard (Fr.) a Dr. John Jeffries (Am.)
doba letu 3 h, vzdálenost 30 km Dover-Calais

22.10.1797
padák
konstruktér Lalande, André-Jacques Garnerin
seskok z balonu z výšky 1 000 m

1849
neřízený klouzavý let letadla těžšího vzduchu s člověkem na palubě
trojplošný kluzák "The Boy Carrier" s 10tiletým chlapcem
Sir George Cayley
09.07.1851
vyhlídkový let za úplatu
balon
Angličan Coxwell
za 60 zlatých jedno místo v balonu
Praha

24.09.1852
vzducholoď
parní vzducholoď; délka 44 m, průměr 12 m, objem 2500 m3, výkon 3 HP
Henri Giffard
27 km, výška 1 800 m, 10 km/h

1853
klouzavý let letadla těžšího vzduchu s dospělým cestujícím
jednoplošný kluzák "The Coachman Carrier" s Cayleyho kočím
Sir George Cayley

1858
letecký snímek
balon
Gaspard Félix Toutnachon-Nadar (přítel Julia Verna)
Bievre u Paříže, Francie

1875
výškový rekord letu balonu (překonán)
francouz Sivel; zahynul
výška 8 600 m

11.08.1877
český pilot
horkovzdušný balon
učitel Josef Vydra

09.10.1890
odpoutání letounu od země
Eole
Clément Ader
délka letu 50 m, výška letu 20 cm
zámek Armainvilliers, Seine-et-Marne, Francie

1891
řiditelný let kluzáku
Otto Lilienthal
50 m

02.07.1900
Zeppelin
LZ 1; délka 127 m, průměr 11,5 m, max. rychlost 29 km/h
Hrabě Ferdinand von Zeppelin
Bodamské jezero

1901
výškový rekord letu balonu (překonán)
Süring a Bernson
výška 10 500 m

17.12.1903
řiditelný let letadla těžší než vzduch (1. letoun)
Flyer I (rozpětí 12,29 m, délka 6,43 m, nosná plocha 47,35 m2, hmotnost 340 kg, motor o 12 HP)
Orville a Wilbur Wrightové
63,5 m; 12 s
pláž u zátoky Kitty Hawk, North Carolina, USA

12.11.1906
řiditelný let letounu v Evropě
14bis
Alberto Santos-Dumont (nar. Brazílie)
220 m; 21 s
Francie

13.11.1907
vrtulník
(hmotnost 260 kg, motor Antoinette 24 HP, 2 vrtule o průměru 6 m)
Paul Cornu (1881-1944)
výška letu 30 cm; 20 s
Lichtieux, Francie

13.1.1908
let po uzavřeném kruhu o délce 1 km (rekord v Evropě, v USA Wrightové pravděpodobně již uletěli dále)
Henry Farman
Francie

?.5.1908
let delší než 10 km (pravděpodobně světový rekord, Wrightové v květnu ulétli 8 km, ale 14.5. havarovali a letadlo bylo vážně poškozeno)
Léon Delagrange
Francie

31.12.1908
let delší než 100 km (v uzavřených okruzích nad letištěm)
Wilbur Wright
124,7 km
Le Mans, Francie

25.07.1909
přelet kanálu La Manche
Blériot XI
Louis Blériot (po přeletu získal cenu 5000 liber vypsanou deníkem Daily Mail a byl jmenován rytířem řádu Čestné legie; do měsíce měl Blériot 60 objednávek na svůj letoun)
Calais - Dover; 23 min; 64 km/h; vzlet ve 4:30 LT

16.11.1909
letecká společnost
DELAG - Deutsche Luftschiffahrts Aktiengesellschaft (Německá vzduchoplavební akciová společnost)
vzducholoď Zeppelin LZ7 Deutschland zajišťovala přepravu lidí na linkách Frankfurt - Baden Baden a Frankfurt - Dusseldorf

07.01.1910
dosažení výšky 1 000 m letadlem
Antoinette (Lavavaseur 60 HP, rozpětí 14,40 m, délka 12,37 m, plocha křídla 50,00 m2, celková hmotnost 550 kg, rychlost 70 km/h, 1908-1912 vyrobeno 80 kusů)

16.4.1910
řízený let českého letce
Blériot XI (v.č. 76)
Ing. Jan Kašpar
Pardubice

1910
první vzlet letadla z lodi

13.5.1911
nejdelší let ve střední Evropě
Kašpar JK systém Blériot XI (motor čtyřválec Daimler 65 HP / 47,8 kW)
Ing. Jan Kašpar
Pardubice - Praha, 121 km; 1 h 32 min

?.9.1913
přemet (looping) - první řízený akrobatický obrat
P. N. Něstěrov (21.9. přemet předvedl Adolphe Pégoud)

1.1.1914
komerční let letadlem (letecká linka)
Florida

8.-27.5.1919
přelet Atlantského oceánu
hydroplán NC-4
korvetní kapitán Albert C. Read, celkem 6 členů posádky
19 dnů (42 letových hodin)

14.-15.6.1919
nonstop přelet Atlantského oceánu
Vickers Vimy
kpt. John Alcock a por. Arthur Brown
St. John’s,New Foundland - Clifden,Irsko; 16 h 27 min

1920
první vzlet a přistání na letadlové lodi

6.4.-28.9.1924
let kolem světa
3x Douglas World Cruiser
Seattle - Seattle, 44 360 km, 61 mezipřistání, 175 dní, letový čas 371 h 11 min

1926
výškový rekord letu balonu (překonán)
američan Grey; zahynul
výška 12 000 m

20.-21.5.1927
nonstop sólo přelet Atlantského oceánu
Ryan NYP „Spirit of St. Louis“
Charles Lindbergh
New York-Farmingdale - Paris-Le Bourget; 5 809 km, 33 h 29 min

6.6.1927
stavitelná vrtule
Wallace Turnbull (prodal vynález společnostem Curtiss-Wright v USA a Bristol v UK)
Kanada

1928
přelet Tichého oceánu
Charles Smith + 3 cestující
California - Brisbane,Australia

27.5.1931
dosažení stratosféry, výškový rekord letu balonu (překonán)
vodíkem plněný balon
Auguste Piccard a Paul Kipfer
výška 51 783 ft (15 781 m), doba letu 16 h

21.5.1932
sólo přelet ženy přes Atlantský oceán
Lockheed Vega
Amelia Earhart (nar. 1897)
USA - Severní Irsko (pův. plán Paříž); 14 h 56 min

8.2.1933
celokovový dopravní letoun
Boeing 247

15.-22.7.1933
sólo let kolem světa
Američan Wiley Post
7 d 15 h

30.1.1934
výškový rekord letu balonem (překonán)
Rusové (při rychlém klesání zahynuli)
výška 21 946 m (72 000 ft)

12.1.1935
přelet Tichého oceánu
Lockheed Vega 5C
Amelia Earhart (nar. 1897)
Honolulu - Oakland

10.11.1935
dosažení stratosféry, výškový rekord letu balonem (překonán)
balon Explorer II
Orvil Anderson a Albert W. Stevens
72 395 ft (22 066 m); z této výšky již bylo vidět zakřivení zeměkoule

7.6.1936
přelet podle přístrojů
Boeing P-12
New York - Los Angeles

12.4.1937
proudový motor
Frank Whittle

10.8.1938
doba letu letadla bez tankování
Focke-Wulf FW 200 Condor společnosti Lufthansa
24 h 56 min
Berlin - New York

31.12.1938
letoun s přetlakovou kabinou
Boeing 307 Stratoliner

27.8.1939
proudový letoun
Heinkel He-178 s proud. Motorem HeS 3b Hanse von Ohaina
Marienehe

14.9.1939
plně řiditelný vrtulník
VS-300
Igor Sikorsky
USA

13.5.1940
plně řiditelný vrtulník
VS-300
Igor Sikorsky
15 min

18.7.1942
sériový proudový letoun
Messerschmitt Me-262 Schwalbe

14.10.1947 10:30
překonání Mach 1 (rychlosti zvuku)
Bell X-1 s raketovým motorem Reaction Motors E6000-C4 o 26,7 kN
Capt. Charles E. „Chuck“ Yeager
M=1,015 (1 126 km/h) ve 12 800 m

16.7.1948
turbovrtulový dopravní letoun
Vickers Viscount

27.7.1949
proudový dopravní letoun
De Havilland DH.106 Comet

2.5.1952
pravidelná linka proudovým dopravním letounem
De Havilland DH.106 Comet BOAC
London - Johannesburg

20.11.1953
překonání Mach 2
Douglas D-558-II Skyrocket s proud. motorem Westinghouse J34-WE-22 o 13,3 kN a raket. motorem Reaction Motors XLR-8 o 26,7 kN
M=2,005

15.7.1954
dálkové proudové dopravní letadlo
Boeing 707
Seattle

17.6.1955
sovětské proudové dopravní letadlo
Tupolev Tu-104

27.9.1956
překonání Mach 3
Bell X-2 "Starbuster" (délka 13,66 m, rozpětí 9,83 m, prázdná hm. 5919 kg, max. vzl. hm. 11 299 kg) s raketovým motorem XLR25-CW-3 o 66 kN (hmotnost 220 kg)
capt. Milburn G. Apt (zahynul po ztrátě řízení letadla při sestupu)
M=3,196 (3 370 km/h) v 19 812 m
Mohavská poušť, California, USA

9.4.1960
nejvyšší rychlost civilního vrtulového letounu
Tupolev Tu-114 s turbovrtulovými motory
Ivan Suchomlin
877,21 km/h na uzavřeném 5 000 km okruhu s nákladem 25 000 kg

7.3.1961
překonání Mach 4
North American X-15

23.6.1961
překonání Mach 5
North American X-15

1962
dálkový rekord letounu (překonán)
Boeing B-52
20 168 km

27.6.1962 (9.11.1961?)
překonání Mach 6
North American X-15A
Joe Walker

26.7.1964
rychlostní rekord letounu (překonán)
Lockheed SR-71 Blackbird (64-17959)
capt. Elton Joerzs, maj. George Morgan
3 529,56 km/h

21.9.1964
letadlo s cestovní rychlostí Mach 3
North American XB-70 Valkyrie

01.02.1966
výškový rekord letu balonu
Nicholas Piantanida; zahynul
výška 37 750 m

3.10.1967
absolutní rychlostní rekord pokusného letounu (překonán)
North American X-15A-2
W. J. Knight
M=6,72 (7 297 km/h)

31.12.1968
nadzvukový dopravní letoun
Tupolev Tu-144
Eduard V. Jeljan
Žukovského, SSSR

9.2.1969
širokotrupý letoun
Boeing 747
Paine Field, Everett, USA

2.3.1969
Concorde
André Turcat
Toulouse, Francie

28.10.1972
dvoumotorový širokotrupý letoun
Airbus A300

31.8.1977
výškový rekord letounu
Mikojan Je-155P (Je-226M)
A. V. Fedotov
37 650 m
SSSR

12.-17.8.1978
přelet Atlantského oceánu horkovzdušným balónem
Double Eagle II
M. Anderson, B. Abruzzo, L. Newman
137 h letu
Presque Isle, Maine, USA - Miserey u Paříže, Francie

1981
přelet Tichého oceánu horkovzdušným balónem
Double Eagle V

18.6.1981
letadlo „Stealth“
Lockheed F-117

4.2.1982
nejtěžší náklad nesený vrtulníkem, nejvyšší hmotnost vrtulníku a dosažená výška s tímto nákladem
Mil Mi-26
posádka G. V. Alfjorova
výška 4 060 m s nákladem 25 tun, celková hmotnost vrtulníku 56 768,8 kg

14.-18.9.1984
sólo přelet Atlantského oceánu balonem
Rosie O'Grady
Joseph Kittinger
Caribou, Maine, USA - Savona, Itálie

14.-23.12.1986
oblet Země bez mezipřistání a doplňování paliva, dálkový rekord letounu (překonán)
Rutan Voyager
Dick Rutan + Jeana Yeager
40 212 km, 216 h 3 min 44 s
Edwards AFB, California, USA

22.4.1988
let letadla poháněného lidskou silou
Daedalus’88; rozpětí 34 m; hmotnost 32 kg
Kanellos Kanellopoulos
Kréta - Santorini; 119 km; výška 3-5 m; 3 h 55 min

17.7.1989
bombardér "stealth"
Northrop B-2A
Palmdale, USA

17.8.1989
dálkový rekord civilního letounu (překonán)
Boeing 747-400 (předávací let pro Qantas)
17 039 km, 20 h 9 min
London – Sydney

6.3.1990
rychlostní rekord sériového letounu
Lockheed SR-71A Blackbird
R. Edward Yeilding
3 608,74 km/h
Edwards AFB, California, USA

1997
dálkový rekord civilního letounu (překonán)
Boeing 777-200ER (předávací let)
20 044 km
Seattle - Kuala Lumpur

1.-20./21.3.1999
let kolem světa balónem
Breitling Orbiter 3
Bertrand Piccard (vnuk A. Piccarda) a Brian Jones
40 814 / 45 755 km, 477 h 47 min / 19 d 21 h 55 m
Chateau d'Oex,Švýcarsko - Mauretánie (oblet) - Mut,Egypt (přistání)

19.6.-4.7.2002
nonstop let kolem světa balónem
Spirit of Freedom (náplň helium, výška 55 m, hmotnost 1 860 kg)
Steve Fossett (nar. 1994)
Northam, Austrálie - Perth (117° zeměp. délky); 33 971,6 km, 355 h 58 min

16.11.2004
absolutní rychlostní rekord pokusného letounu s atmosférickým motorem
X-43A (projekt Hyper-X); délka 3,6 m
NASA
M=10 (11 000 km/h)
Edwards AFB, California, USA - Tichý oceán

1.-3.3.2005
sólo oblet Země bez mezipřistání a doplňování paliva
Rutan Global Flyer; délka 11,7 m, rozpětí 35 m, výška 3,6 m, vzletová hmotnost 10 t, max. rychlost 440 km/h
Steve Fossett (nar. 1944)
37 000 km, 67 h 1 min
Salina, Kansas

9.-10.11.2005
dálkový rekord civilního letounu
Boeing 777-200LR Worldliner
21 601 km, 22 h 42 min
HongKong – London-Heathrow

11.02.2006
dálkový rekord letounu
Virgin Atlantic Global Flyer
Steve Fossett (nar. 1944)
42 000 km, 77 h
Florida - Bournemouth, Anglie

19.03.2010
"visení" nadzvukového letadla
Lockheed F-35
Graham Tomlinson (britský zkušební pilot)
několik minut při nulové rychlosti nad dráhou ve výšce 50 m
Maryland AFB

22.03.2010
rychlostní rekord obletu Země
Rockwell Sabreliner 65
Riccardo Mortara, Gabriel Mortara, Flavien Guderzo
57 h 54 min, 36 900 km, 10 mezipřistání pro dotankování
Ženeva, Švýcarsko

?.08.2013
výškový rekord vrtulníku
Mil Mi-8MSB; motory TV3-117VMA-4E SBM1V
piloti Motor-Sich a Státního vědecko-výzkumného centra ozbrojených sil Ukrajiny
9 150 m; 29,5 min
letecká základna Kirovskoje, Ukrajina

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...