McDonnell Douglas/Boeing C-17 Globemaster III

V roce 1979 byl spuštěn projekt AMST (Advanced Medium STOL Transport) s cílem vyvinout nákladní letoun pro střední tratě s krátkým vzletem a přistáním; provozované C-141 a C-130 nepostačovaly svou kapacitou a C-5 nebyl k dispozici v požadovaném počtu a nevyhovoval požadavkům na zkrácený vzlet a přistání. Projekt byl však záhy zrušen a počátkem 80. let byla vypsána soutěž C-X (Cargo Experimental) na nový letoun pro mezikontinentální tratě schopný plnit rozmanité úkoly vojenské dopravy; letoun měl být mj. schopen operovat z 1 000 m dlouhé nezpevněné dráhy. Do soutěže se zapojily Boeing, Lockheed a McDonnell Douglas, přičemž vítězem se v v srpnu 1981 stal McDonnell Douglas s projektem C-17 vycházející s již existujícího létajícího demonstrátoru YC-15, který firma vyvíjela počátkem 70. let a poprvé vzlétl 26.8.1975. Výroba prvního prototypu YC-17A byla zahájena 2.11.1987 v Long Beach. První vzlet se očekával v první polovině roku 1990. Vývoj však nabíral zpoždění vlivem změn dodavatelů systému řízení a snižování rozpočtu. V roce 1990 byla objednávka zredukována z původních 210 na 120 C-17. V září 1990 prototyp (cn T-1, sn 87-0025) vykonal roll-out. 15.9.1991 prototyp poprvé vzlétl z továrního letiště v Long Beach s posádkou vel. William Casey, pilot George London, pal. inž. Henry van deGradd a technik Ted Venturini. Do zkušebního programu byly zařazeny i první čtyři sériové stroje, z nichž první C-17A (P-1, 88-0265) vzlétl 19.5.1992. Objevila se řada problémů s palivovými nádržemi, systémem řízení a konstrukcí podlahy i křídla, jejichž odstranění a úpravy si vyžádaly náklady kolem 1 mld. dolarů. Během zkušebních letů ustavil C-17 celkem 22 rekordů a v roce 1994 dokonce získal Collierovu trofej. 14.7.1993 byl do provozu zařazen první C-17 (P-2, 88-0265) na základně Charleston AFB. 31.5.1996 USAF závazně objednala 80 (následně zvýšeno na 120) letounů s dodáním v průběhu následujících 7 let, nejpozději do listopadu 2004. V roce 2000 USAF objednalo dalších 13 letadel. V prosinci 2000 poprvé vzlétla nová verze C-17ER (P-71, 00-0171) s modernizací některých systémů a další nádrží o 36 480 l v centroplánu, což prodloužilo dolet s nákladem 40 500 kg o 1 110 km. Během dalšího ověřování jeden C-17 s tankem M1A1 na palubě přistál na 850 m dlouhé nezpevněné prašné dráze na letišti v poušti Mojave. V květnu 2002 USAF objednalo dalších 60 kusů s dodávkou do roku 2007. 21.9.2006 bylo objednáno dalších 10 letounů pro USAF, 6.2.2007 dalších 15 a v květnu dalších 8, čímž celkový počet objednávek pro USAF dosáhl 213 C-17, z nichž k 31.7.2009 bylo dodáno 189. 10.5.2011 byl UAE AF (United Arab Emirates Air Force) dodán první z šesti objednaných C-17A. Ke konci roku 2011 bylo dodáno celkem 239 Globematerů III: USAF 214 C-17 (70 C-17A + 144 C-17ER), RAF 7 C-17ER, RAAF 5 C-17ER, RCAF 4 CC-177, 3 NATO/SAC, 2 Qatar Emiri AF, 4 UAE AF. V září 2013 Boeing oznámil, že výroba C-17 bude ukončena v roce 2015 po dodání 264 strojů (223 USAF, 41 letectva Indie, Austrálie, Kanady, Kataru, UAE a Heavy Airlift Wing NATO).

verzeC-17AC-17ER
typtransportní hornoplošník
1.let15.9.1991 
rozpětí [m]51,81  
délka [m]53,04  
výška [m]16,79  
rozpětí VOP [m]    
rozchod podvozku [m]   
rozvor podvozku [m]   
nosná plocha [m2]    
plošné zatížení [kg/m2]    
šíp ve 25% tětivy křídla [°]   
štíhlost křídla  
hmotnost prázdného letounu [kg] 128 100  
normální vzletová hmotnost [kg]    
maximální vzletová hmotnost [kg] 265 352  
max. hmotnost nákladu [kg] 74 797 77 500
max. hmotnost paliva [kg]    
kapacita cest.+posádka 134+3  
maximální rychlost [km/h / M] / 0.83  
max. cestovní rychlost [km/h / M]    
cestovní rychlost [km/h / M] / 0.76  
maximální rychlost v H=0 [km/h]   
přistávací rychlost [km/h]    
stoupavost [m/s]    
klouzavost    
dostup [m] 13 716  
dolet [km] 4 482 - - 7 400
dolet s přídavnými nádržemi [km] -  
délka rozjezdu při vzletu [m]    
délka dojezdu při přistání [m]    
maximální násobky přetížení [g]    
poměr tah:hmotnost  
pohonP&W F117-PW-100 
hmotnost motoru [kg]    
maximální tah/výkon [kN/kW]   
počet závěsníků    
výzbroj  
   
   
   
radiolokátor   

Nákladová kabina je dlouhá 26,7 m. Jeden C-17 tvoří 9 milionů dílů včetně 220 km kabelů a 1 530 m hydraulického potrubí, 73% konstrukce tvoří hliníkové slitiny, 9% titanové slitiny a 8% kompozitní materiály. Motory F117-PW-100 jsou vojenským označením civilních PW2040.

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...