Boeing

Boeing Commercial Airplanes je největším leteckým výrobcem na světě. Celá firma Boeing nevyrábí jen dopravní letadla a bombardéry, ale zabývá se i kosmickým programem, vyrábí i řízené střely a po sloučení s McDonnell Douglas se stala i důležitým výrobcem bojových letadel včetně vrtulníků. Já zde ovšem budu pojednávat o Boeingu jako o Boeing Commercial Airplanes, tedy o divizi vyrábějící civilní dopravní letadla. Boeing vyrobil legendární bombardéry druhé světové války B-17 Flying Fortress a B-29 Super Fortress, první celokovový letoun Boeing 247, první letoun s přetlakovanou kabinou Boeing 307 Stratoliner, proudový bombardér B-52 StratoFortress a plno dalších významných letounů. Nejznámějšími proudovými dopravními letouny Boeing jsou modely: 707, 727, 737, 747, 757, 767 a 777; po sloučení s McDonnell Douglas vznikl typ 717 (MD-95) a byl převzat typ MD-11 a C-17 Globemaster III. V současnosti jsou vyráběny typy 737 NG, 747, 767, 777, 787 Dreamliner a C-17 Globemaster III. Generálním ředitelem byl Phil Condit, ředitelem divize Commercial Airplanes Alan Mulally. Novým šéfem se stal Harry Sonecipher.
Hlavním konkurentem Boeingu je evropský Airbus. Předhánějí se, kdo prodá více letadel a kdo bude mít ve stejné kategorii lepší letadlo; síly jsou mnohdy vyrovnané a od roku 2003 v počtu prodaných letadel vede Airbus, výkonově jsou však na tom stále lépe Boeingy. Svůj názor bych shrnul asi takto: Oba výrobci samozřejmě hledí na pohodlí cestujících, ekonomičnost pro provozovatele, výkonnost a spolehlivost. Boeing však staví letadla zároveň pro piloty (tedy hledí na názor pilotů, ergonomii apod.), kdežto Airbus se za každou cenu snaží o co nejmodernější stroje (a daří se mu to, ovšem věří více počítačům než lidem). Například konstrukce Triple Seven (B 777) vycházela z do té doby nejlepších zkušeností z mnoha typů letadel, jen na konstrukci pilotní kabiny B 777 se podílelo více než 600 pilotů leteckých společností, aby pilotům co nejvíce vyhovovala, zatímco Airbus místo klasických beranů instaluje "sidestick" přes nevůli mnohých pilotů a hlavně pilot nemá nikdy letadlo "plně pod kontrolou", protože některé zásahy do řízení počítač vyhodnotí jako nevhodné a prostě je dělat nebude a nebo naopak, občas udělá něco podle sebe. Dalším zajímavým porovnáním je, že Boeing ustoupil od vývoje obřích letounů a soustředí se na vývoj ekonomických letounů s velkým doletem, v čemž vidí budoucnost a zájem cestujících, kdežto Airbus ve vývoji obřího A380 pokračoval (aby "trumfnul" B 747) a ekonomický letoun začal vyvíjet až jako konkurenci Boeingu pod označením A350. Protože však veškerou práci věnoval vývoji A380, A350 nebude zcela nový letoun, ale pouze odvozenina od A330 a pokud bude létat, tak o několik let později, než zcela nový B 787, který je již v provozu. Posledním porovnáním je B 777-200LR a A340-500. První byl Airbus a letadlo s největším doletem hodně propagoval, pak s velkou slávou a mediální podporou uskutečnil první vzlet A380. Pár dní před vzletem A380 poprvé vzlétl B 777-200LR za účasti zaměstnanců výrobce a několika novinářů, žádná velká propaganda o nejlepším dopravním letadle na světě (trochu narážka na Airbus), přestože oproti A340-500 přepraví více cestujících na větší vzdálenost rychleji a za menší náklady. Nebo když člověk sleduje vzlet plně naložených konkurentů A340-600 a B 777-300ER, tak u dlouhého Airbusu jsem se jednou přistihl, že strachy ani nedýchám. Když v Mnichově vidím vzlétající A340-500 nebo -600, držím pilotům palce, aby jim nevysadil motor. Neumím si představit, jak probíhaly certifikační zkoušky vysazení motoru při V1. No ale to je můj názor, který samozřejmě nebudu nikomu vnucovat a nechci působit nějak zaujatě proti Airbusu. Navíc A330 je fakt nádherný letadlo, to se zase nedá popřít..
Ještě mi to nedá a musím se tady jen tak stručně zmínit o výrobních číslech Boeingů. Výrobní číslo cn (construction number) se skládá z pětimístného msn (manufacturer serial number) a čtyřmístného ln (line number). Takže cn je msn/ln.

Boeing

707
717
727
737
747
757
767
777
787 Dreamliner

C-17 Globemaster III

Sonic Cruiser (projekt)

Moc se těšim, až se odhodlám u každého typu vytvořit tabulku z technickými údaji a výkony jednotlivých verzí a v textu bude jenom historie a podrobnosti vývoje jednotlivých verzí tak, jak se mi to už u několika letounů podařilo. Ovšem u Boeingu to bude vyžadovat moooc časově náročné práce..

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...