Boeing 737

V roce 1965 byl vyhlášen projekt Boeing 737 jako konkurence již provozovaných letounů DC-9, BAC 1-11 a Caravelle. Roll-out prototypu základní verze značené B 737-100 proběhl 17.1.1967 a 9.4.1967 prototyp poprvé vzlétl. 15.12.1967 typ získal certifikaci FAA. B 737-100 měl kapacitu 84 až 115 cestujících. Trup má stejnou šířku jako typy 707 a 727, tedy 3,76 m. První B 737-100 v uspořádání pro 85 cestujících byl dodán 28.12.1967 německé společnosti Lufthansa, která s ním 10.2.1968 zahájila pravidelné lety. Boeing však obdržel objednávku pouze na 21 strojů od Lufthansy, ostatní společnosti daly přednost novému DC-9-30.
Zájem o B 737 projevila společnost United Airlines, požadovala ovšem zvýšit kapacitu cestujících. Po dodání 30 letounů varianty -100 byla tedy zahájena výroba zvětšené verze 737-200 pro 102 až 130 cestujících, jejíž prototyp poprvé vzlétl již 8.8.1967, certifikaci typ získal 21.12.1967 a do provozu byl zařazen 29.4.1968 u společnosti United Airlines. Model 737-200 byl prodloužen o 1,88 m na 29,53 m a maximální vzletová hmotnost vzrostla na 58,1 t. 15.4.1971 se uskutečnil první let vylepšené verze -200 Advanced s motory JT8D-15 o tahu 69 kN. V květnu 1971 Boeing získal zakázku od USAF ve výši 82,4 milionů dolarů na dodávku 19 letounů B 737-200 pod označením T-43A. 20.5.1971 byla verze -200 Advanced uvedena do pravidelného provozu u společnosti All Nippon Airways. Vznikly i nákladní verze 737-200C (Convertible) a -200QC (Quick Change) s nosností 17 315 kg. Později se verze -200 Adv dodávaly s motory JT8D-17 a 17R, případně byly původní motory nahrazovány "Ačkovými" variantami JT8D-9A/-15A/-17A/-17AR. Do srpna 1988 bylo vyrobeno celkem 1 114 letounů verze -200.
V březnu 1981 firma oznámila, že připravila modernizovanou a zvětšenou verzi 737-300 s motory CFM56-3, upraveným křídlem s větším rozpětím a novým systémem vztlakových klapek a spoilerů, delším trupem, novou kýlovou plochou a maximální kapacitou 148 cestujících. První 737-300 vzlétl 24.2.1984. První letoun B 737-300 v uspořádání pro 128 cestujících byl dodán společnosti US Airways 28.11.1984, jako první uvedla verzi -300 do provozu společnost Southwest 7.12.1984. Verze -300 byla schopna operovat ze stejných letišť jako předcházející verze. Vznikly (i když ne přímo u Boeingu) i nákladní verze 737-300SF a -300QC s nosností 19 731 kg.
19.2.1988 vzlétla verze 737-400 prodloužená o 3,05 m s kapacitou 144 až 168 cestujících a motory CFM56-3 o tahu 89 kN. Později bylo několik strojů přestavěno na nákladní 737-400F respektive -400C (Combi).
30.6.1989 vzlétla o 3 m zkrácená verze 737-500 s kapacitou až 132 osob (jako náhrada za 737-200) a s motory CFM56-3 o tahu 84,6 kN.
Série verzí -300 až -500 byly později označeny jako "Classic Generation"; počet dodaných letounů dosáhl 1 988. 9.12.1999 se v závodě Renton firmy Boeing uskutečnil slavnostní rollout posledních tří letounů B 737 řady "Classic", po jednom stroji verzí -300, -400 a -500; z nich byl B 737-400 určen pro ČSA.
Dávno předtím, 17.11.1993, výrobce ohlásil, že zahájil vývoj "Next Generation" ve verzích -600 až -900 s kapacitami 108 až 189 cestujících. Všechny Boeingy 737 NG mají motory CFM56-7B s tahem 101 až 121 kN (22 700 až 27 300 lb), nové křídlo o větším rozpětí, upravený podvozek, vyšší SOP a nový "skleněný" kokpit se šesti velkoplošnými LCD (dva PFD, dva ND a dva MFD). Prototyp B 737-700 s kapacitou až 149 cestujících poprvé vzlétl 9.2.1997 a první 737-700 byl dodán v prosinci 1997 společnosti Southwest Airlines. Boeing 737-700 je o 6% lehčí než konkurenční Airbus A319. 31.7.1997 poprvé vzlétla verze 737-800 s kapacitou až 189 cestujících. Boeing 737-800 je o 9% lehčí než konkurenční Airbus A320, díky čemuž má větší dolet a vyšší stoupavost. Konstrukce motorů a podvozku snižuje hodinové náklady na údržbu o 33% ve srovnání s A320. Největším provozovatelem 737-800 se stal Ryanair, jemuž byl první stroj dodán v roce 1999 a 25.2.2011 převzal 300. kus.
22.1.1998 vzlétla verze 737-600 pro maximálně 132 osob. Boeing 737-600 je o 8% lehčí než konkurenční Airbus A318. 8.3.2000 byla ve Wichitě zahájena výroba.
Už 23.7.2000 byla v Rentonu představena verze 737-900 (N737X, cn 30017/596) se stejnou maximální kapacitou jako 737-800 (tedy 189), ovšem s délkou zvětšenou o 2,60 m a tím i většími rozestupy mezi řadami sedadel (min. 0,78 m). Boeing 737-900 má o 9% nižší přímé provozní náklady než konkurenční Airbus A321-200, i když ten má přeci jen větší kapacitu. 3.8.2000 v 10.06 letoun poprvé vzlétl s posádkou Mike Carriker a Mark Feuerstein a po 2 h 58 min letu přistál na Boeing Field v Seattle. 17.4.2001 byla typu udělena FAA a 19.4. JAA certifikace. 16.5.2001 byl první sériový B 737-990 (N305AS, cn 30013/774) předán společnosti Alaska Airlines, která si jako první objednala 10 těchto letounů již 10.11.1997. Do 31.10.2002 si společnosti objednaly 49 těchto strojů, z nichž 29 bylo k tomuto datu dodáno.
Nákladní obměny se dočkala verze -700 jako 737-700C s nosností 18 780 kg, kterou jako C-40A Clipper v počtu osmi (později 12) kusů objednalo US Navy; 12. kus byl dodán 21.10.2011.
Již v prosinci 1996 byl zahájen program BBJ (Boeing Business Jet) jako joint-venture Boeingu a GE s cílem vyvinout variantu 737-700 pro dopravu VIP. Letoun má však zesílené křídlo a podvozek z verze -800, dodatečné palivové nádrže a je standardně vybaven velkými winglety, které byly poprvé vyzkoušeny na 737-800 v červnu 1998. Stejné winglety začaly být později montovány na přání zákazníka i na ostatní verze 737 NG (kromě -600). Winglety montované na 737 NG jsou vysoké 2,4 m (8 ft 2 in), zvětšují celkové rozpětí o 1,5 m (5 ft), jeden váží 132 lb; snižují spotřebu paliva (a tím zvyšují dolet) o 6 %, zároveň zlepšují vzletové a stoupací charakteristiky. Letoun má interiér pro 12 až 63 cestujících, motory CFM56-7 o tahu 117,4 kN a dolet 11 480 km. Poprvé vzlétl v září 1998 a již v listopadu obdržel certifikaci FAA. V říjnu 1999 Boeing oznámil vývoj varianty BBJ 2, která vychází z typu 737-800. 8.5.2001 z ruzyňského hangáru F vyjel vůbec první Boeing 737 s winglety instalovanými mimo USA; stal se jím B 737-800 společnosti Hapag-Lloyd (D-AHFS) a montáž provedl Technický úsek ČSA. V dubnu 2002 jeden BBJ vykonal svůj zatím nejdelší let; 7.4. v 7.37 LT stroj vzlétl ze Seattle s posádkou Mike Hewett (šéfpilot programu BBJ), Doug Beckham a Jeff Tolbert (piloti zákazníka) a 8.4. v 7.49 LT přistál v saúdskoarabské Džidě (Jeddah), čímž překonal 6 584 NM (12 200 km) za 14 h 12 min; vzletová hmotnost byla 167 600 lb (76 020 kg), přičemž hmotnost paliva při vzletu byla 73 600 lb (33 385 kg). Na bázi BBJ (737-700) vznikl C-40C pro USAF. Do 17.5.2005 si zákazníci objednali 83 strojů BBJ a 14 BBJ2, přičemž k tomuto datu 81 dodaných strojů nalétalo přes 140 000 hodin při 56 256 letech.
V listopadu 2002 vzlétl první "Classic" s winglety, které jsou o něco menší než na 737NG (7 ft), 30.5.2003 byly certifikovány a začaly se montovat i na ostatní verze "Classic" s označením SP (Special Performance).
18.07.2005 byl zahájen program B 737-900ER, kdy Lion Air objednal prvních 30 těchto letounů. Verze -900ER má stejné rozměry jako 737-900, ovšem má větší dolet o 500 NM (3200 NM/5925 km) a díky dvěma dalším dveřím maximální kapacitu až 215 cestujících; oproti konkurenčnímu A321 je stále o více než 4 tuny lehčí a provozní náklady na let/sedadlo jsou o 6 resp. 4 procenta nižší. První stroj byl dodán Lion Airu v dubnu 2007. 21.11.2011 byl dodán 100. B 737-900ER (737-93Y(ER), cn 40889/3837, P4-SOM Somon Air); k tomuto datu bylo objednáno 414 letadel.
V roce 2007 byl dodán první B 737-700ER, který má oproti standardní verzi -700 větší dolet o 2145 NM (3975 km).
V říjnu 2006 Boeing zahájil vývoj BBJ 3 vycházející z modelu 737-900ER, který poprvé vzlétl 28.6.2008; oproti BBJ 2 má 35% prostornější interiér a o 89% větší zavazadlový prostor.
14.6.2004 US Navy vybrala Boeing 737 jako náhradu za dosluhující hlídkové a protiponorkové Lockheedy P-3 Orion; typ v březnu 2005 nazvaný P-8A Poseidon vychází z B 737-800ERX zkombinovaný s křídlem z verze -900, motory CFM56-7B po 120 kN a je vybaven mj. pumovnicí v trupu a čtyřmi závěsníky pod křídlem; rozpětí je 37,64 m, délka 39,47 a max. vzlet. hmotnost 85 139 kg. 4.1.2009 jako první neamerický zákazník objednalo indické letectvo 8 kusů P-8I za 2,1 mld. USD, v roce 2010 přiobjednalo další 4, přičemž dodávky by měly být zahájeny v roce 2013. 25.4.2009 vzlétl z Rentonu první prototyp (T-1); dodávky 108 kusů pro USAF by měly začít v roce 2014. 7.7.2011 vzlétl první sériový stroj pro US Navy.
20.6.2011 Boeing oznámil záměr vyvinout (pravděpodobně jako reakci na A320neo a pod tlakem stávajících zákazníků) novou úspornější generaci modelu 737 poháněného motory CFM Intl. LEAP-1B, 30.8. označenou 737MAX; v té době měl výrobce již 496 předběžných objednávek. B 737MAX má mít o 16% nižší spotřebu paliva na sedadlo než A320, o 4% nižší než A320neo a o 50% nižší než MD-80. Vzniknou pravděpodobně tři varianty: MAX 7, MAX 8 a MAX 9 odvozené od verzí -700, -800 resp. -900ER. Konstrukčně by se kromě motorů měl lišit novými winglety, novou ocasní částí upravenou podle typu 787, rovněž styl interiéru bude převzat z Dreamlineru. Vzlétne nejdříve v roce 2016 a v roce 2017 by měl být uveden do pravidelného provozu. První závaznou objednávku učinil 13.12.2011 Southwest Airlines na 150 strojů, přičemž s dalšími 58 Boeingy 737NG tak šlo o dosud největší zakázku Boeingu (208 letadel za 19 mld. USD). Počátkem května 2012 Boeing zahájil vývoj nových wingletů (jako kombinaci raked wingtips a dual-feather winglets), které by oproti stávajícím wingletům 737NG měly snižovat odpor o dalších 1,5%, přičemž celkově by 737MAX měly mít oproti 737NG spotřebu nižší o 12-13% a o 8% nižší než A320neo. Ke konci září 2012 měl už 724 pevných objednávek. V červenci 2013 Boeing oznámil dokončení projektu, zahájení výroby v roce 2015 a první dodávky na 3. čtvrtletí 2017; objednáno bylo 1 495 letadel.
Na základě vývoje wingletů pro 737MAX jsou od počátku roku 2014 na 737NG (resp. -800 a -900) nabízeny a montovány tzv. Split Scimitar Winglets snižující spotřebu o 1,6 až 2,2 %, resp. o 65 NM prodlužující dolet.
V červnu 1987 byl prodán 1 831. Boeing 737, čímž se stal nejrozšířenějším typem dopravního letadla na světě a nahradil tak v této pozici typ B 727. Do roku 1992 bylo typem 737 přepraveno 3,7 miliardy cestujících (do té doby bylo vyrobeno 2 300 Boeingů 737 všech verzí). Do roku 1995(?) typ 737 během 55 milionů letů přepravil 4,24 miliardy cestujících (při 2 675 vyrobených 737 všech verzí), přičemž v každý okamžik bylo ve vzduchu přibližně 700 Boeingů 737. V polovině ledna 2000 dovršily letouny Boeing 737 sto milionů letových hodin, přičemž uskutečnily přes 66 milionů traťových letů; těchto hodnot dosáhla série 737 jako dosud jediný typ letadla v historii letecké dopravy. Do ledna 2002 bylo objednáno 2 000 strojů 737 NG. Do roku 2003 více než 4 000 dodaných Boeingů 737 přepravilo 7 miliard cestujících. V roce 2003 každých 5,3 sekundy někde na světě vzlétal nebo přistával Boeing 737. Ovšem pozice Boeingu 737 už není tak silná a trochu se zhoršuje, neboť od roku 2003 v tzv. jednouličkových letadel v prodeji vede Airbus (A320 family). 21.12.2005 bylo objednávkou společnosti Xiamen Airlines překročeno 6000 objednaných Boeingů 737. K 31.3.2009 bylo celkem objednáno 8 184 Boeingů 737 všech verzí, přičemž dodáno jich bylo 5 981, z nichž 5 194 bylo v provozu. Cena B 737-600 byla 51-58 mil. dolarů, 737-700 58-69, 737-800 72-81 a 737-900ER 76-87 mil. USD. 7.4. vzlétl a 16.4.2009 byl dodán 6000. vyrobený Boeing 737, konkrétně B737-8Q8 cn 37159/2868 pro ILFC, která ho pronajala Norwegian Air Shuttle jako LN-NOL. Ke konci roku 2010 bylo dodáno přes 3500 Boeingů 737NG a objednáno téměř 150 letounů rodiny BBJ. K 30.6.2011 bylo objednáno/dodáno 5796/3687 B 737NG. 18.4.2012 byl dodán 4000. B 737NG; konkrétně pro China Southern Airlines; k tomu datu bylo objednáno už přes 6 600 Boeingů 737NG, přičemž v provozu bylo přes 5 550 Boeingů 737 u 358 provozovatelů. V prosinci 2012 bylo objednáno přes 1000 B 737MAX. V březnu 2013 byl dodán 7500. B 737. 9.4.2014 (na den přesně 47 let po prvním vzletu prototypu) vzlétl 8000. B 737; konkrétně 737-924ER msn 43535, reg. 68821 pro United Airlines.
 

Boeing má na svých stránkách takovou krásnou tabulku, tak jsem jí trochu obšlehnul. Časem bych to chtěl udělat u všech modelů podobně, jako jsem to udělal u Citationů (mrkněte se), aby to bylo trochu přehlednější. No a u Citationů bych pak chtěl doplnit data certifikací a prvních dodávek tak, jak je to v této tabulce..

Model První objednávka Rollout První vzlet Certifikace První dodání Uvedení do provozu První společnost v provozu Poslední dodání
737-100 02/15/65 01/17/67 04/09/67 12/15/67 12/28/67 02/10/68 Lufthansa 7/26/73
NASA
737-200 04/05/65 06/29/67 08/08/67 12/21/67 12/29/67 04/28/68 United 08/08/88
Xiamen Airlines
737-200C 02/15/66 08/12/68 09/18/68 10/68 10/30/68 11/68 Wien
Consolidated
7/05/85
Markair
737-200 Adv 07/16/70 03/26/71 04/15/71 05/03/71 05/20/71 06/71 All Nippon 8/08/88
Xiamen
737-300 03/05/81
 
01/17/84 02/24/84 11/14/84 11/28/84
(USAir)
12/07/84 Southwest
(USA)
12/17/99
Air New Zealand
737-400 06/04/86 01/26/88 02/19/88 09/02/88 09/15/88 10/01/88 Piedmont 02/25/00
CSA Czech Airlines
737-500 05/20/87 06/03/89 06/30/89 02/12/90 02/28/90 03/02/90 Southwest
(USA)
07/26/99
Air Nippon Airways
737-600 03/15/95 12/08/97 01/22/98 07/98 09/19/98 10/25/98 SAS  
737-700 11/17/93
 
12/08/96 02/09/97 FAA-
11/7/97
JAA-
2/19/98
12/17/97 01/18/98 Southwest
(USA)
 
737-800 09/05/94 06/30/97 07/31/97 FAA-
3/13/98
JAA-
4/9/98
04/22/98 04/24/98 Hapag-Lloyd
(Germany)
 
737-900 11/10/97 07/23/00 08/03/00 03/2001 05/16/01 5/27/01 Alaska
(USA)
 
737-900ER 07/18/05 08/08/06      04/?/2007   Lion Air   
 

verzeB 737-100B 737-200B 737-200 Advanced B 737-300 B 737-400 B 737-500 B 737-600 B 737-700 (s winglety) B 737-800 (s winglety) B 737-900ER
rozpětí [m]28,35 28,35 28,35 28,89 28,89 28,89 34,31 (112 ft 7 in) 35,78 (117 ft 2 in) 35,78 (117 ft 2 in) 37,64
délka [m]28,63 30,53 30,53 33,40 36,45 31,01 31,24 33,63 39,47 42,11
výška [m]11,28 11,28 11,28 11,13 11,13 11,13 12,6 12,5 12,50 12,5
rozpětí VOP [m]             13,35 13,35 13,35 13,35
rozchod podvozku [m]                   
rozvor podvozku [m]                   
nosná plocha [m2]                    
plošné zatížení [kg/m2]                    
šíp křídla [°]     252525 25,0225,0225,02 25,02
štíhlost křídla     9,169,169,45 9,459,459,45
hmotnost prázdného letounu [kg (lb)]         34550/34810 (76180/76760)          
max. hmotnost bez paliva [kg (lb)]       48308 (106500)   46720 (103000) 51670 (114000) 54660 (120500) 61680 (136000) 67720 (149300)
maximální hmotnost [kg (lb)]       61462 (135500) (139000/150500) 58967/60781 (130000/134000) 65310 (144000) 70307 (155000) 79240 (174700) 85 370 (188 200)
maximální vzletová hmotnost [kg (lb)]   58 100   61235 (135000) 62823/68040 (138500/150000) 58740/60555 (129500/133500) 65090 (143500) 70080 (154500) 79010 (174200) 85140 (187700)
max. přistávací hmotnost [kg (lb)]       51710 (114000) 61870 (136400) 49895 (110000) 54650 (120500) 58060 (128000) 65310(144000) 71350 (157300)
max. hmotnost nákladu [kg (lb)]        16300-17862 13983-14146        
max. hmotnost paliva [kg (lb)]       12773 (28160)   12773 (28160)   16979 (37433) 16979 (37433)  
kapacita cest.+posádka 84 - 115 102 - 130   128 - 148 144 - 168 108 - 132 110 - 132 126 - 149 162 - 189 180 - 215
maximální rychlost [kts / M]         / 0.82 / 0.82 / 0.82 / 0.82 / 0.82 / 0.82
max. cestovní rychlost [km/h (kts) / M]         885 (477) / 0.82 912     959  
cestovní rychlost [km/h / M]         796 / 0.74 796 / 0.74 0.785 0.785 870 / 0.785 0.78
maximální rychlost v H=0 [km/h (kts)]      (340)(340)    
přistávací rychlost [km/h]                    
stoupavost [m/s]                    
klouzavost                    
dostup [m (ft)]         (37 000) (37 000) (41 000) (41 000) (41 000) (41 000)
dolet [km (NM)]         3 810 (2 059) 2 600 (3 050) (3 365) (3 060) (3 205) 5 925
délka rozjezdu při vzletu [m (ft)]         1 680 (5 500)          
délka dojezdu při přistání [m (ft)]         1 680 (5 500)          
maximální násobky přetížení [g]                    
poměr tah:hmotnost          
pohonJT8D-7JT8D-9 JT8D-15CFM56-3CFM56-3C1 CFM56-3CFM56-7BCFM56-7B CFM56-7B26/27 
hmotnost motoru [kg]                    
maximální tah [kN]    2x 69   2x 89,0/104,5 2x 84,6 2x 101   2x 121,4  

 

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...