ATR

Avion de Transport Régional (ATR) vzniklo jako sdružení francouzské společnosti Aérospatiale (nyní součást EADS) a italské společnosti Alenia. Společnost vyrábí turbovrtulová letadla pro 40 až 74 cestujících: ATR-42 s maximální kapacitou 46 až 50 cestujících a ATR-72 pro 62 až 74 cestujících;, letadla se montují v Toulouse, přičemž Aérospatiale vyrábí křídla a Alenia trup a ocasní část. V roce 1985 byl první ATR-42 dodán společnosti Air Littorial. Vývoj ATR-72 byl zahájen v lednu 1986. První vzlet ATR-72 byl vykonán 27.10.1988 v Toulouse. 17.10.1989 byl uveden do provozu první sériový stroj u Finnairu. 26.1.1995 se připojila divize regionálních letadel British Aerospace, čímž ukončila výrobu vlastních BAe ATP/Jetstream 61. Do konce roku 2003 bylo dodáno 372 ATR-42 a 289 ATR-72. Prototyp ATR-72-500 se silnějšími motory s šestilistými vrtulemi vzlétl 27.10.1998. 2.10.2007 byl zahájen vývoj verze -600 obou typů; hlavním přínosem oproti verzi -500 je lepší ekonomika, tedy nižší spotřeba a emise, lepší výkony a nová avionika, mnoho vylepšení má i kabina pro cestující. Verze má motory PW 127M s o 5% vyšším vzletovým výkonem. Skleněný kokpit Thales s pěti displeji a novým palubním počítačem včetně ACARS a EFB umožňuje přistání kategorie IIIA. Vzletová hmotnost ATR-72-600 vzrostla o 300 kg a na přání lze zvýšit o dalších 200 kg. Ve srovnání s Dash 8-Q400 při letu na 250 NM (460 km) ATR-72-600 údajně spotřebuje o 42% méně paliva a provozní náklady jsou o 23% nižší. Spotřeba ATR-72-600 na jednoho cestujícího je údajně nižší než spotřeba automobilu obsazeného dvěma osobami, přičemž ale emise CO2 jsou údajně 15x nižší než u osobního automobilu a NO 3x nižší než u auta. Pozemní zkoušky prototypu ATR-72-600 byly zahájeny 18.12.2008, 24.7.2009 v Toulouse vzlétl prototyp ATR-72-600 (F-WWEY, cn 098) přestavěný z prototypu ATR-72-500. V té době bylo objednáno 5 ATR-42-600 a 54 ATR-72-600. V březnu 2011 EASA schválila provoz typů ATR-42/72-500 při teplotách do -45°C. 1.6.2011 byl certifikován EASA typ ATR-72-600. 19.8.2011 byly dodány první dva ATR-72-600, konkrétně CN-COE/COF Roayl Air Maroc; k tomuto datu bylo objednáno celkem 180 ATR verzí 600. Počátkem května 2012 byl dodán 1000. ATR, konkrétně pro Air Nostrum. 29.6.2012 ATR-42-600 získal certifikaci EASA. Za rok 2012 bylo dodáno 64 letadel ATR (49 72-600, 11 72-500, 3 42-600, 1 42-500), bylo uzavřeno 74 pevných objednávek a 41 opcí, takže ATR tak mělo ke konci roku 221 nevyřízených objednávek, přičemž dosáhlo rekordního obratu 1,44 mld. USD. V roce 2013 bylo dodáno 74 ATR (67 ATR-72-600 a 7 ATR-42-600) a získáno 89 objednávek (79 ATR-72 a 10 ATR-42) a 106 opcí.
1.2.1999 poprvé vzlétla námořní hlídková modifikace ATR-42MP (Maritime Patrol) Surveyor postavená na základě ATR-42-500. Letoun má vytrvalost 11 h, certifikaci získal 24.11.1999 a 14.12.1999 byl dodán první ze dvou letounů italské celní stráži Guardia Finanza. Další 3 objednala italská pobřežní stráž Guardia Costiera, která 22.2.2008 objednala další 3. V březnu 2007 objednala 2 stroje Nigérie, jíž byly stroje dodány v prosinci 2009 a březnu 2011. 17.1.2008 jeden kus objednala Libye.

verzeATR-42-320ATR-42-400ATR-42-500ATR-42MP ATR-72-200 ATR-72-210 ATR-72-500 ATR-72-600
typ 
1.let    1.2.1999     27.10.1998  
rozpětí [m]  24,57 24,57 24,57 27,06 27,06 27,06  
délka [m]  22,67 22,67 22,67 27,17 27,17 27.17  
výška [m]      7,59 7,65 7,65 7,65  
rozpětí VOP [m]                
rozchod podvozku [m]               
rozvor podvozku [m]               
nosná plocha [m2]                
plošné zatížení [kg/m2]                
šíp ve 25% tětivy křídla [°]         
štíhlost křídla        
rozměry kabiny/nákl. prostoru (d x š x v)   x 2,87 x     x 2,87 x 1,91 x 2,87 x 1,91    
hmotnost prázdného letounu [kg]                
maximální hmotnost [kg]             22 700 23 200
maximální vzletová hmotnost [kg] 16 900   18 600 18 600 21 500 21 500 22 500 23 000
max. hmotnost nákladu [kg] 4 432 5 050 4 906   7 000 7 000 7 050 7 500
max. hmotnost paliva [kg]         5 000 5 000 5 000  
kapacita cest.+posádka   42 46   72 72 74  
maximální rychlost [km/h / M]                
max. cestovní rychlost [km/h / M] 498 496 540 520 513 516 511  
cestovní rychlost [km/h / M]                
maximální rychlost v H=0 [km/h]         
přistávací rychlost [km/h]                
stoupavost [m/s]                
klouzavost                
dostup [m]                
dolet [km]     1 594-   1 400 - 2 020 1 250 - 1 330 - 1 665
dolet s přídavnými nádržemi [km]                
délka rozjezdu při vzletu [m]                
délka dojezdu při přistání [m]                
maximální násobky přetížení [g]                
poměr tah:hmotnost        
pohon     PW124BPW127 PW127FPW 127M
hmotnost motoru [kg]                
maximální výkon [kW]        2x 1 610 2x 1 850 2x 2 051  
počet závěsníků                
výzbroj        
               
               
               
radiolokátor               

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...