Airbus Industrie

26.9.1967 vlády Francie, Německa a Velké Británie podepsaly mezistátní dohodu o vývoji evropského dopravního letadla pro 300 cestujících na střední vzdálenosti, kterým by byly schopny konkurovat americkým leteckým výrobcům Boeing, McDonnell Douglas a Lockhheed. 28.5.1969 Francie (ministr dopravy Jean Chamant) a Německo (ministr pro ekonomické záležitosti Karl Schiller) podepsaly smlouvu o vzájemné spolupráci na novém letadle a dohodly se s firmou Hawker Siddeley zahájit vývoj evropského velkokapacitního letadla pro střední tratě pod názvem Airbus A300. V září 1969 začala stavba Airbusu a 18.12.1970 vzniklo sdružení Airbus Industrie. 28.10.1972 poprvé vzlétl prototyp A300. 10.5.1974 byl předán první Airbus, konkrétně A300B2 (F-BVGA, v.č. 005) společnosti Air France. Ke konci roku 1975 měl Airbus 55 objednávek, v roce 1976 však neobdržel žádnou. O rok později si ale čtyři A300B4 objednala americká společnost Eastern Airlines a prolomila tak počáteční prodejní neúspěch. Ovšem ke skutečnému prolomení amerického trhu došlo až 6.4.1978, kdy Eastern Air Lines objednaly 38 A300B4. V roce 1978 se nakonec ke konsorciu připojila britská vláda s účastí 20%, Aérospatiale a Deutsche Airbus zůstaly hlavními partnery (37,9%) společně se španělskou CASA (4,2%); holandský Fokker a belgický Belairbus se staly přidruženými partnery. Ke konci roku 1979 měl Airbus již 256 objednávek od 32 zákazníků a v provozu již bylo 81 Airbusů u 14 společností. 3.4.1982 poprvé vzlétl prototyp A310, 14.2.1987 vzlétl A320, 25.10.1991 vzlétl A340 a 2.11.1992 vzlétl A330. 9.3.1993 Airbus předal svůj 1000. letoun (A320-211 F-WWIG, v.č. 399, pro Northwest Airlines). Do roku 1998 Airbus dodal celkem 1 894 letadel, v uvedeném roce měl obrat 13,3 mld. USD. 18.5.1999 byl dodán 2000. Airbus (A340-313 F-WWJI, v.č. 274, D-AIGR pro Lufthansu). V roce 1999 dodal 294 letadel, v roce 2000 312 letadel. Po teroristických útocích 11.9.2001 bylo zrušeno 101 kontraktů. Za rok 2001 Airbus prodal 325 letadel. 18.7.2002 byl dodán 3000. Airbus (A320-232 F-WWIP, v.č. 1823, N543JB pro Jet Blue Airways). V roce 2002 získal díky 50% slevě zakázku na 120 A319 pro EasyJet, který do té doby nakupoval výhradně Boeingy. Za rok 2002 měl Airbus obrat 29,9 mld. Eur a zisk před zdaněním 1,4 mld. Eur. V roce 2003 Airbus prodal 305 letadel, čímž se poprvé v historii dostal na první místo před Boeing. V roce 2003 se Air France staly prvním provozovatelem všech typů rodiny A320. Za rok 2004 Airbus dodal 320 letadel (233 A318/319/320/321, 75 A330/340, 12 A300) a udržel si tak pozici před Boeingem (co se týče počtu prodaných civilních dopravních letadel). 27.4.2005 vzlétl prototyp A380. 14.12.2007 proběhlo v Toulouse předání 5000. vyrobeného letounu Airbus; stal se jím A330-202 (v.č. 887, zalétán 26.11.2007 jako F-WWKD) pro Qantas (VH-EBG). V roce 2008 bylo dodáno rekordních 483 Airbusů (z toho 12 A380) a dalších 777 bylo objednáno (z toho 472 rodiny A320, 138 A330/340, 163 A350). V roce 2009 Airbus prodal 271 letadel, přičemž vykázal tržby 28,1 mld. Eur. V lednu 2010 byl dodán 6000. Airbus (A380 Emirates). Za rok 2010 Airbus dodal 510 letadel (401 A320, 91 A330/340, 18 A380), přičemž získal 644 zakázek (z toho 452 A320, 160 A330/340/350XWB, 32 A380), z nichž bylo 574 v celkové hodnotě 74 mld. USD potvrzeno. V květnu 2011 Airbus přeznačil všechny VIP verze na ACJxxx, tedy ACJ319, ACJ380 atd. 12.12.2011 byl dodán 7000. Airbus; konkrétně A321 pro US Airways. V roce 2011 Airbus dodal (opět rekordních) 534 letadel (421 rodiny A320, 87 A330, 26 A380) a měl 1 419 objednávek (z toho 1 226 na A320neo). 14.6.2013 poprvé vzlétl A350 XWB. V srpnu 2013 Airbus dodal 8000. stroj, konkrétně A320 AirAsia. V roce 2013 Aribus registroval 1 503 objednávek.  Za rok 2014 Airbus registroval 1 456 objednávek (o 24 více než Boeing) a dodal 629 letadel (o 94 méně než Boeing): 490 A320, 108 A330, 30 A380 a 1 A350.

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...