Aero

Aero 10.1.1919 založili politik Tusar, podnikatel Kouřil, technik Merta a právník Kabeš. Prvním vyráběným letoun byla kopie rakouského Hansa-Brandenburg B-I, značená A-1. 15.12.1919 ve Kbelích poprvé vzlétlo Aero A.1.1 (původní označení Ae-10.01), první sériově vyráběný letoun československého leteckého průmyslu. Hlavním konstruktérem se stal Antonín Vlasák. V roce 1924 se technickým ředitelem stal Ing. Antonín Husník. Následovaly stíhací letouny vlastní konstrukce Ae-02, Ae-03 a Ae-04, dopravní A-10, cvičné A-14 a pozorovací A-15. Dále se vyráběly typy A-18, A-11 a A-12, dopravní dvojplošníky A-23, A-35 a A-38, dvoumotorové bombardéry A-24, průzkumné A-30, bitevní A-32, v roce 1938 jednomotorové bombardéry A-42 a A-300 a střední dopravní a transportní stroje A-204 a A-304. V červnu 1929 byl zalétán cvičný dvouplošník A-34 Kos. Na konci července 1934 poprvé vzlétl soutěžní jednoplošník A-200 s účinnou vztlakovou mechanizací křídla.
Později v Aeru vznikl letoun Ae-45. V červenci 1953 byla letecká výroba Aera převedena do nově vybudovaného závodu ve Vodochodech. 25.7.1954 byl zalétán první CS-102 (MiG-15UTI). 5.4.1959 poprvé vzlétl první československý proudový letoun L-29 Delfin, 12.7.1960 poprvé vzlétl L-29 Delfin s čs. motorem M-701; výroba L-29 probíhala v letech 1962-1974 a dala 3665 kusů. V letech 1963 až 1972 probíhala licenční výroba MiG-21F-13, která dala 195 kusů. Pod vedením konstruktéra Vlčka vznikl L-39 Albatros, jehož výroba probíhala od roku 1971. V 80. letech byl vyvinut L-39MS a L-59; první sériový L-39MS vzlétl 1.10.1989. Zástavbou avioniky a dalších systémů L-59 do L-39 vznikl L-139, který poprvé vzlétl 8.5.1993, do sériové výroby se však nedostal. Prototyp L 159 ALCA vzlétl 2.8.1997. 6.5.1998 do Aera vstoupilo konsorcium Boeing česká: Boeing s podílem 90%, ČSA 10%. Konsorcium drželo 35% akcií Aera. Prezidentem společnosti Aero Vodochody byl od ledna 1999 Scott White. 1.12.1999 ho vystřídal Ing. Petr Hora. White nadále zůstal prezidentem konsorcia Boeing Česká. Generálním ředitelem byl Adam Straňák. V červenci 2000 Aero podepsalo se společností Sikorsky Aircraft smlouvu na výrobu draků vrtulníků S-76C++ v ceně 230 milionů dolarů. 25.7.2000 poprvé vzlétl prototyp Ae 270 Ibis (OK-EMA). Za rok 2000 Aero utržilo 6,3 mld. Kč, přičemž vykázalo ztrátu asi miliardu korun. 21.7.2001 se prezidentem stal Ing. Antonín Jakubše. Ke konci roku 2001 mělo Aero 2 178 zaměstnanců, tržby za rok 2001 činily asi 12 mld. Kč a zisk byl 683 milionů, což byl první kladný hospodářský výsledek od roku 1992. V prvním čtvrtletí 2003 mělo být do Keni dodáno 8 L 159, Indie měla potenciální zájem o 66 L 159. O L 159 se zajímaly též Řecko, Filipíny a Indonésie. Nakonec však nikdo L 159 nekoupil a v říjnu 2004 Boeing odešel z Aera. Prezidentem Aera se stal Peter Ondro. V březnu 2006 Aero dodalo 100. kus draku Sikorsky S-76C++. V září 2006 byla se společností Alenia Aeronautica uzavřena smlouva o výrobě centroplánů pro C-27J Spartan. Tržby za rok 2007 přesáhly čtyři miliardy korun (meziroční nárůst o 40%) a Aero po letech opět dosáhlo zisku (236 milionů Kč). 2.6.2008 se prezidentem společnosti stal Igor Hulák. V říjnu 2008 byla se společností Saab podepsána smlouva o výrobě závěsníků pro Gripeny. V dubnu 2009 Aero dodalo 10. centroplán C-27J Spartan a 250. drak S-76, v říjnu pak dodalo první závěsník pro Gripen. Prezidentem společnosti se stal Ladislav Šimek. Od roku 2010 nahradila výrobu draků S-76C++ verze S-76D.

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...