Airbus A400M Atlas

V roce 1982 vznikla skupina FIMA - Future International Military Airlifter společností Aerospatiale, British Aerospace, Lockheed a MBB s cílem vyvinout nový transportní letoun, který by v budoucnu nahradil C-130 Hercules a C-160 Transall. V roce 1989 skupinu FIMA opustila společnost Lockheed, která se rozhodla pro modernizovaný Hercules C-130J. V roce 1997 do skupiny vstoupily společnosti Alenia a CASA. FIMA byla přejmenována na Euroflag. Projekt FLA (Future Large Aircraft) skupiny Euroflag byl započat v září 1997 osmi evropskými státy NATO (Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Velká Británie, Turecko, Belgie a Lucembursko). Původně se předpokládala stavba přibližně 300 letadel, v roce 2000 byl požadavek snížen na 225 strojů. Itálie odstoupila z programu a na projektu se pokračovalo již pod hlavičkou společnosti Airbus. Program A400M byl oficiálně zahájen až 27.5.2003 na základě 180 objednávek sedmi států NATO (tedy zakládajících členů programu vyjma Itálie), k nimž se v dubnu 2005 přidala JAR a 8.12.2005 Malajsie, čímž počet objednaných letadel dosáhl 192 (Německo 60, Francie 50, Španělsko 27, Velká Británie 25, Turecko 10, JAR 8, Belgie 7, Malajsie 4, Lucembursko 1). Původně plánovaný termín zahájení dodávek v roce 2005 byl posunut na počátek roku 2009. V říjnu 2007 byl termín dodávek posunut o dalších šest měsíců. Prototyp A400M (cn 001, F-WWMT) absolvoval roll-out až 26.6.2008 ve španělské Seville; v den roll-outu se předpokládalo, že letoun poprvé vzlétne na podzim 2008 a dodávky poběží od dubna 2010. V září 2008 však byly všechny termíny opět odloženy, údajně kvůli zpoždění vývoje pohonných jednotek a jejich systému FADEC. V červnu 2009 bylo oznámeno, že zálet by měl proběhnout nejpozději v únoru 2010. Prototyp nakonec poprvé vzlétl 11.12.2009 v 10:15 SEČ v Seville, posádku tvořil britský a španělský pilot Edward Strongman a Ignacio Lombo a čtyři francouzští letoví dispečeři. V Seville se letouny i kompletují. Sériová výroba byla zahájena v únoru 2010, první sériové letouny měly však být dodány nejdříve v roce 2012. Při druhém letu prototypu 22.12.2010 byla dosažena maximální rychlost M=0.72. V srpnu 2013 byly dodány první stroje Francouzskému letectvu. V dubnu 2014 byly dodány první letadla Turecku, v listopadu 2014 Velké Británii, v prosinci 2014 Německu a v březnu 2015 Malajsii. 9.5.2015 se při záletu v Seville jeden stroj (cn 023) určený pro turecké letectvo zřítil krátce pro vzletu kvůli problémům s ovládáním motorů; zahynuli 4 z 6 lidí na palubě.

 

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...