A350 XWB

Na konci roku 2004 Airbus oznámil zahájení vývoje A350. Původní koncept vznikl poněkud "narychlo" a představoval jen upravený A330, následně byl však několikrát upravován především na základě požadavků zákazníků a konkurenceschopnosti vůči Boeingu 787. V červenci 2006 byl oficiálně představen typ A350 XWB (Extra Wide Body) jako konkurent Boeingu 787. Základní verze A350-900 má kapacitu 314 cestujících a dolet 15 000 km, zkrácená verze A350-800 má kapacitu 270 cestujících a dolet 15 700 km a nejdelší A350-1000 je určen pro 350 (max. 440) cestujících s doletem 15 600 km. První objednávku uskutečnily Qatar Airways na 80 kusů. Ke konci roku 2007 bylo objednáno 315 těchto letadel, na konci roku 2008 to bylo už 478 objednávek od 29 společností, přičemž cena u A350-800 byla 205-211 milionů dolarů, A350-900 238-242 a A350-1000 267-272 mil. dolarů. V polovině roku 2009 bylo objednáno již 493 A350XWB, jehož první vzlet se očekával v roce 2012. Šířka kabiny bude 5,60 m, tedy o 13 cm více než B 787 a o 51 cm více než A330/340. Letoun by měl mít o 8% nižší spotřebu paliva než B 787; 35% konstrukce má být z kompozitů. K 30.6.2011 bylo objednáno 567 A350. V listopadu 2011 výrobce oznámil půlroční skluz a s dodávkou prvního letounu Qatar Airways tak počítal v polovině roku 2014 s tím, že verze -800 bude k dispozici nejdříve v roce 2016 a verze -1000 nejdříve v roce 2017, což je oddálení o přibližně dva roky; důvodem jsou takové úpravy, aby se stroj letovými výkony vyrovnal konkurenčním B 777 a B 787. Ke konci roku 2012 bylo objednáno 562 A350.
13.5.2013 proběhl roll-out a 14.6.2013 byl vykonán první let A350-900; stroj msn 1 vzlétl v 10:00 LT z rwy 32L Toulouse-Blagnac, let trval 4 h 5 min. Náklady na vývoj dosáhly 10 miliard Eur. V roce 2014 se Airbusu podařilo dosáhnout schválení krátkého osmidenního přeškolení pilotů z A330 na A350 a zároveň možnost létat na obou typech současně. 15.1.2015 proběhl první komerční let typu; konkrétně A350-941 A7-ALA Qatar Airways z Dauhá do Frankfurtu a zpět; do té doby bylo objednáno 780 A350 a cena A350-900 byla 295,2 mil. USD.
V roce 2015 se Airbus na základě požadavků Singapore Airlines rozhodl zahájit vývoj a výrobu A350-900ULR (Ultra Long Range) s MTOW zvýšenou na 280 t, zvýšenou zásobou paliva na 165 000 litrů a konfigurací pro 170 cestujících, aby mohla být obnoveny linky Singapore-New York/Los Angeles, jež dříve obsluhovaly A340-500.

verzeA350-800A350-900A350-1000
typ 
1.let   
rozpětí [m]  64,75 64,75
délka [m (ft)]  66,8 73,88
výška [m]  17,05 17,08
rozpětí VOP [m]      
rozchod podvozku [m]     
rozvor podvozku [m]     
nosná plocha [m2]      
plošné zatížení [kg/m2]      
šíp křídla [°]    
štíhlost křídla   
hmotnost prázdného letounu [kg]      
max. hmotnost bez paliva [kg]      
maximální vzletová hmotnost [kg]   275 000  
max. přistávací hmotnost [kg]     
max. hmotnost nákladu [kg]     
max. zásoba paliva [l]   141 000 156 000
kapacita cest.+posádka 270 314 350 - 440
maximální rychlost Vne [km/h / M]      
max. cestovní rychlost TAS [km/h / M]   944 / 0.89  
cestovní rychlost [km/h / M]   913 / 0.85  
maximální rychlost v H=0 [km/h]    
přistávací rychlost [km/h]      
stoupavost [m/s]      
klouzavost      
dostup [m]      
dolet [km] 15 700 14 350 15 600
dolet s přídavnými nádržemi [km]      
délka rozjezdu při vzletu [m]      
délka dojezdu při přistání [m]      
maximální násobky přetížení [g]      
poměr tah:hmotnost   
pohonRolls-Royce Trent
hmotnost motoru [kg]      
maximální tah [kN (lb)]      

 

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...