A330 & A340

Již v polovině 70. let měl Airbus rozpracován návrh A300B9, následovaný čtyřmotorovou variantou B11. Airbus rozhodl vyvinout během jednoho programu dva letouny pro dálkové tratě, které později měly konkurovat Boeingům 767 (a ještě později 777). Oba návrhy byly přeznačeny na TA9 resp. TA11 (TA = Twin Aisle). V roce 1982 byly zveřejněny základní specifikace obou modelů pod obchodním označením A330 a A340. Typový návrh byl definitivně zformulován v dubnu 1986, 12.5. poslal nabídku prvním dvěma zájemcům (Lufthansa a Swissair), 12.3.1987 přišly první objednávky od Air Inter, Malaysia Airlines a Thai Airways a 5.6.1987 Airbus v Toulouse oficiálně zahájil výrobní program. Typy A330 i A340 mají stejně široký trup jako A300/310, tedy 5,64 m. Vybavení pilotního prostoru je téměř shodné s A320. Typy A330/340 jsou natolik podobné, že přeškolení pilotů z jednoho na druhý typ trvá pouze jeden den. A330 a A340 se vlastně liší jen počtem a typem motorů a A340 má navíc centrální podvozkovou nohu pod trupem se zdvojeným kolem. A340-300 poprvé vzlétl 25.10.1991, v prosinci 1992 mu byla udělena certifikace, první sériový stroj byl dodán v lednu 1993 a na linky byl zařazen v březnu 1993 u Air France. V březnu 1993 byl též dodán první sériový zkrácený A340-200 společnosti Lufthansa. 14.2.1992 byl v pravé gondole zkušebního A300 poprvé vyzkoušen motor CF6-80E1 určený pro A330 a zároveň byla zahájena stavba prototypu. Roll-out A330-300 (cn 012, F-WWKA) proběhl 14.10.1992 v Toulouse, 2.11.1992 poprvé vzlétl, 21.10.1993 mu byly uděleny certifikace JAA a FAA, v prosinci byl dodán první sériový stroj a do provozu byl uveden 17.1.1994 u Air Inter. 30.6.1994 havaroval jeden A330-300 (cn 042, F-WWKH) při zkušebním letu. Na základě požadavku zákazníků na menší letoun s větším doletem 13.8.1997 poprvé vzlétl zkrácený A330-200 (cn 181, F-WWKA) a v dubnu 1998 byl uveden do provozu u společnosti Emirates. V roce 2002 stanovil A330-200 nový dálkový rekord ve své kategorii výkonem 16 903 km (v roce 2011 překonán Boeingem 787). Pozdější varianta A330-300 se zvýšenou zásobou paliva (na 97 530 l) a MTOW 230 000 kg má dolet s max. nákladem 11 900 km.
A330-300 a A340-300 mají délku 64,74 m a kapacitu 335 až 440 cestujících; A330-200 a A340-200 mají délku 59,39 m a kapacitu 263 až 380 cestujících. Rozpětí všech A330/340 (kromě A340-500/600) je 60,30 m, výška všech A330 je 16,23 m a A340 16,74 m (kromě -500 a -600). Dolet A330-200 je 12 500 km, A330-300 7 500 km (pozdější varianta 11 900 km), A340-200 14 500 km a A340-300 12 050 km. A330 je certifikován pro ETOPS 180 a je nabízen s motory PW4168 po 302 kN, CF6-80E1 po 320 kN, Rolls-royce Trent 768 po 300 kN nebo RB.211-524L po 316 kN. A340-200 pohánějí motory CFM56-5C2 o tahu po 138,81 kN a A340-300 CFM56-5C4 po 151 kN. Všechny A330/340 mají vmo/mmo 330 kt/M 0.86 a dostup FL 410 (12 527 m); cestovní rychlost je M 0.82, u A340-500/600 M 0.83.
V roce 1997 byl vyroben jeden A340-8000 (A340-213X) s motory z A340-313, MTOW 275 t a doletem 8100 NM (15 000 km); zákazník (bratr brunejského sultána) si ale stroj neodebral a v roce 2007 byl odkoupen Saudi Arabian Royal Flight.
Projekt A340-400 (oproti A340-300 prodloužené o 6,3 m) byl zrušen ve prospěch verzí -500 a -600.
V červnu 1997 byl zahájen vývoj prodloužených verzí A340-500/600. Oba letouny mají o 20% větší křídlo o rozpětí 63,45 m s novými winglety a šípem 31,1°, nový větší stabilizátor o rozpětí 22,59 m, maximální vzletovou hmotnost 365 000 kg (případně 380 000 kg se silnějšími motory) a centrální podvozková noha pod trupem dostala čtyři kola. 23.4.2001 v Toulouse poprvé vzlétl A340-600 s kapacitou 380 až 550 cestujících, který se stal se svým 73,46 m dlouhým trupem a celkovou délkou 75,36 m nejdelším dopravním letadlem na světě (překonal tak B 777-300, ovšem v roce 2010 byl překonán typem B 747-8); výška činí 17,3 m, je poháněn motory Rolls-Royce Trent 556 o tahu po 249 kN (56 000 lb, snížený z certifikovaného tahu 267 kN) a má dolet 14 360 km; v květnu 2002 letoun získal certifikaci a v srpnu 2002 byl uveden do pravidelného provozu. 18.2.2002 v Toulouse poprvé vzlétl a v prosinci 2002 byl certifikován A340-500, který se s doletem 16 100 km stal letounem s nejdelším doletem na světě (dokud ho v roce 2005 nepřekonal B 777-200LR); A340-500 má délku 67,9 m, výšku 17,1 m a motory Roll-Royce Trent 553 o tahu po 236 kN (deratovaný z 267 kN); max. vzlet. hm. je 372 000 kg, max. přist. 243 a max. hm. bez paliva 230 t. 2.1.2004 byl dodán první A340-500 pro Singapore Airlines; typ byl mj. nasazen na linky do Los Angeles a New Yorku dlouhé přes 14 resp. 15 tisíc km a trvající 18,5 h(!), ovšem v konfiguraci pro 110 cestujících; 23.11.2013 byl typ vyřazen a linka zrušena; nejdelší linky tak létají B 777-200LR a A380, ovšem dlouhé necelých 14 000 km; o obnovení linky se uvažuje typem A350-900ULR. 18.11.2005 poprvé vzlétl A340-600HGW (High Groww Weight) s MTOW 380 tun a doletem 14 600 km, certifikaci získal 14.4.2006. A340-500HGW se stejnou MTOW má dolet 16 700 km.
Airbus vyvinul i vojenskou tankovací variantu A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) na platformě A330-200. V lednu 2004 Airbus získal kontrakt na dodání A330 MRTT pro RAF; to se nakonec rozhodlo pro pronájem 14 kusů pod označením Voyager KC.2 a KC.3. 20.12.2004 pak Austrálie objednala 5 A330 MRTT. 30.1.2007 americké ministerstvo obrany vyhlásilo výběrové řízení v programu KC-X na dodání 179 letounů v průběhu 15 let; později bylo pro nový tanker vybráno označení KC-45A; 29.2.2008 byl za vítěze zvolen A330 MRTT s lepšími parametry než soupeř KC-767; po vlnách protestů Ministerstvo 10.9.2008 soutěž zrušilo a 16.9.2009 vypsalo soutěž novou, zadávací požadavky byly stále upravovány, až nakonec 24.2.2011 bylo oznámeno vítězství Boeingu s upraveným strojem pod novým označením KC-46A NewGen Tanker. 15.3.2011 poprvé vzlétl A330 MRTT pro saúdskoarabské letectvo (RSAF), které objednalo 6 strojů. 1.6.2011 byl australskému letectvu (RAAF) předán první z pěti A330 MRTT pod označením KC-30A.
17.1.2007 byl (na základě objednávky 26 letadel) zahájen vývoj A330-200F možností přepravy až 69 tun nákladu na vzdálenost 5 930 km, případně 64 tun do 7 400 km. 5.11.2009 v Toulouse poprvé vzlétl nákladní A330-200F; k datu prvního vzletu bylo objednáno 67 kusů od 10 zákazníků; první stroj byl předán Etihad Crystal Cargo v září 2010. Do 30.9.2011 se počet objednávek snížil na 61.
Airbus se rozhodl nabízet obchodní modifikaci (biz-liner) téměř z každého typu a proto existuje i A330-200 Prestige pro 60 cestujících s doletem 15 400 km, a A340 Prestige ve verzích -300, -500 a -600, z nichž nejdelší dolet má samozřejmě A340-500 Prestige s kapacitou 75 cestujících (18 500 km).
A330neo bude mít sharklety podobné jako A350XWB, které zvětší rozpětí na 64 m.

V roce 2009 Airbus produkoval 8 letadel A330/340 měsíčně. Cena A330-200 byla v roce 2009 176-185 mil. USD, A330-300 195-205, A340-300 211-219, A340-500 233-241 a A340-600 245-253 mil. dolarů. K 31.3.2009 bylo dodáno 963 letadel A330/340, 629 z nich bylo v provozu. Airbus dále nabízí modernizaci se zvýšením max. vzlet. hmotnosti A330-200 o 5000 kg na 238 tun a prodloužení doletu o 600 km na 13 100 km. 30.7.2009 byl dodán 1000. Airbus A330/340; stal se jím A330-343X (cn 1035) pro Thai Airways (HS-TEP). K tomuto datu bylo objednáno 1 406 A330/340, přičemž letouny této řady uskutečnily přes 5 milionů letů při více než 27 milionech letových hodin. Výroba A340-200/-300 byla ukončena v roce 2010 po dodání cca 250 letadel. Do konce roku 2010 bylo dodáno 750 A330. K 30.6.2011 bylo objednáno/dodáno 1140/796 A330 a 133/129 A340-500/-600; do té doby téměř 800 A330 nalétalo 15 milionů hodin při 3,6 milionech letů. K 31.12.2011 byla ukončena výroba typu A340. Do 30.11.2012 byla letouny A330 přepravena více než miliarda cestujících, přičemž denně A330 létá přibližně 460 tisíc cestujících. K 30.4.2013 bylo objednáno 1 246 A330, z nichž 965 bylo v provozu. 19.7.2013 byl předán 1000. A330, konkrétně A330-343X (B-LBB) pro Cathay Pacific.

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...