A320 Family

V únoru 1981 se Airbus rozhodl vyvinout letoun zcela nové koncepce jako konkurenta B 737 a MD-80. 2.3.1984 byl představen typ A320 pro 150 až 179 cestujících s průměrem trupu 3,96 m. A320 má již úplné elektroimpulsní řízení (FBW) a ovládání primárního řízení pomocí joysticku (tzv. sidestick); sidestick byl zkoušen na třetím prototypu A300 a koncepce byla údajně ověřována 500 piloty. Konečná montáž celé rodiny A320 probíhá v Hamburku. A320 má délku 37,57 m a kapacitu 150 až 179 cestujících. Roll-out proběhl 14.2.1987; v té době měl Airbus již 262 pevných objednávek a 157 opcí, přičemž první objednávku učinily British Caledonian na 7 strojů. První let A320 (F-WWAI) se uskutečnil 22.2.1987. V únoru 1988 typ získal certifikaci a již 28.3.1988 byl Air France dodán první sériový stroj (F-GFKA), který byl nasazen na pravidelné linky 28.4.1988. Prvních 21 strojů bylo vyrobeno ve verzi A320-100, definitivní verze A320-200 dostala navíc palivovou nádrž, malé winglety (čímž se rozpětí mírně zvýšilo z 33,91 na 34,09 m) a výkonnější motory; dolet A320-200 s motory GE CFM56-5 o 104,5 kN je 5 615 km, s motory IAE V2500-A1 o 117,9 kN je 5 460 km; MTOW je 77 000 kg. První A320-200 převzala v roce 1988 Ansett Australia.
27.11.1989 byl představen o 6,94 m prodloužený A321 (dlouhý 44,51 m) pro 186 až 220 cestujících; letoun má zesílenou konstrukci, ocasní plochy jsou vyrobeny z karbonových slitin, které jsou o 800 kg lehčí než kovové u A320; první vzlet se uskutečnil 15.7.1992 v Hamburgu, certifikaci získal 11.3.1993 a 27.1.1994 byl dodán první sériový A321-100 společnosti Lufthansa. A321-100 má dolet 4 070 km a vzletovou hmotnost 83 000 kg. 12.12.1996 poprvé vzlétl A321-200 s výkonnějšími motory CFM56-5B3 o 133,4 kN nebo V2500-A5 o 142,3 kN, větší vzletovou hmotností (89 000 kg), větší kapacitou nádrží a doletem 5 190 až 6 400 km. A321 se stal konkurentem Boeingu 757 a 737-900; oproti B 757 má o 50% nižší spotřebu, díky o 20 cm širšímu trupu nabízí cestujícím větší pohodlí, ovšem má menší kapacitu cestujících a v letových výkonech poněkud pokulhává, oproti B 737-900 má pouze o něco vyšší kapacitu cestujících, spotřebu srovnatelnou, ve výkonech je však 737-900 lepší.
O 3,73 m zkrácený A319 (dlouhý 33,84 m), představený 10.6.1993, pojme 124 až 145 cestujících; roll-out proběhl 24.8.1995 v Hamburgu, 25.8.1995 A319 uskutečnil první vzlet, 10.4.1996 získal certifikaci JAA a první dodávka byla provedena v dubnu 1996 společnosti Swissair. Letoun je poháněn motory CFM56-5A/B o tahu 96/97,9 kN nebo V2522/V2524 o 104,5 kN; vzl. hmotnost je 64 000 až 70 500 kg, hmotnost prázdného letadla je 40 100 kg, užitečné zatížení 16 200 až 16 900 kg, palivo 23 860 l a dolet 3 500 až 5 650 km.
V červnu 1997 byl představen business liner A319CJ (Corporate Jet, později značený jen ACJ - Airbus Corporate Jet) pro 19 až 30 cestujících (resp. "v extrémech" 8 až 50 cestujících) s doletem až 11 700 km; typ má dodatečné palivové nádrže a motory CFM56-5B7P nebo IAE V-2527M-A5 o tahu 117,9 kN. Tento letoun konkurující Boeingu BBJ poprvé vzlétl v květnu 1999 a první sériový stroj byl dodán již v listopadu 1999. Později vznikly podobné VIP verze A318 Elite pro 14 až 18 cestujících s doletem 7 556 km a A320 Prestige s kapacitou až 30 cestujících a doletem 7 600 km. Ke konci roku 2010 bylo objednáno přibližně 160 kusů. V květnu 2011 bylo sjednoceno označení VIP verzí do podoby ACJ318, ACJ319 resp. ACJ320.
Nejmenší A318 o délce 31,44 m, jehož vývoj byl zahájen 26.4.1999, poprvé vzlétl 15.1.2002 v Hamburgu (jako A318-121, cn 1599, F-WWIA); je určen pro 107 až 123 cestujících a má dolet 3 700 km; prototyp měl motory PW6124 o 99,4 kN, dále jsou nabízené pohonné jednotky CFM56-5B8 o 96 kN nebo CFM56-5B9 o 103,5 kN; 23.5.2003 typ získal certifikaci JAA, resp. 4.6. FAA; 22.7.2003 byl první sériový stroj (A318-111, N801FR, cn 1939) dodán americkému Frontier Airlines. 17.10.2003 uvedla typ A318 do provozu Air France, čímž se stala první společností na světě, která provozovala všechny typy rodiny A320.
Celá rodina A320 je certifikována pro ETOPS 120, všechny stroje této řady mají rozpětí 34,09 m, plochu křídla 122 m2, výšku 11,76 m (kromě A318), stejný kokpit, stejné systémy a handlingové charakteristiky, takže piloti ani mechanici se téměř nemusí přeškolovat na jednotlivé typy; ekonomická cestovní rychlost je M=0.76 a maximální M=0.82, dostup je 12 130 m.
Do roku 1998 bylo vyrobeno 554 A319, 1 104 A320 a 252 A321. Do roku 2003 bylo dodáno více než 2000 strojů řady A320. 27.2.2009 byl dodán 500. vyrobený A321, konkrétně A321-322 D-AVZE cn 3814 pro Air France jako F-GTAU; k tomu datu bylo objednáno přes 750 A321. V roce 2009 Airbus produkoval 36 letadel rodiny A320 měsíčně, přičemž cena A318 byla 56-62 mil. dolarů, A319 63-77, A320 73-80 a A321 87-92 mil. USD. K 31.3.2009 bylo objednáno 6321 letadel rodiny A320, z toho 3824 již bylo dodáno a 3778 v provozu. Airbus dále nabízí prodloužení životnosti o 10 let a zvýšení max. hmotnosti o 1000 kg na 78 tun u A320-200 resp. 76,5 t u A319 CJ. 18.5.2009 vzlétl první Airbus (A320-232, cn 3591/TJ01) zkompletovaný v čínském Tianjinu. 28.8.2009 Airbus dodal jubilejní 4000. letoun rodiny A320, konkrétně A319-132 (D-AVYA, cn 4000) pro TAM jako PT-TMA. K 30.6.2011 bylo objednáno/dodáno 80/74 A318, 1470/1295 A319, 5080/2704 A320 a 932/655 A321; v provozu tedy bylo přes 4 700 strojů rodiny A320 a dalších 2 800 bylo objednáno; letouny vykonaly přes 50 milionů letů a přepravily přes 6 miliard cestujících; statistiky uvádějí, že každých 6 sekund někde na zemi vzlétá letoun rodiny A320. Do roku 2013 bylo dodáno přes 5500 letadel řady A320 a další 4000 byly objednány.
Od roku 2007 Airbus vyvíjel nové winglety, přičemž letové zkoušky probíhaly na prototypu A320. Koncem roku 2010 Airbus představil modernizační projekt A320neo (new engine options), které budou mít o 15% nižší spotřebu paliva díky novým motorům CFMI LEAP-X nebo P&W PurePower PW1100G a novým wingletům (tzv. sharklets) zajišťující o 950 km větší dolet resp. 3,5% úsporu paliva. Airbus oznámil, že A320neo bude z 95% shodný se současnou rodinou A320. A320neo by měly být dodávány od roku 2015. První prototyp A320 se sharklety vzlétl z Toulouse 30.11.2011; sharklety jsou montovány na nové stroje od konce roku 2012, přičemž na vyžádání je možné je instalovat i na již provozované stroje. K 30.11.2011 bylo objednáno téměř 1500 A320neo. Koncem prosince 2012 byl společnosti AirAsia dodán první A320 se sharklety. V roce 2013 bylo oznámeno, že první dodávky A320neo budou až v roce 2016 a od roku 2017 Airbus počítá s navýšením sedačkové kapacity A321neo na 236. 25.9.2014 v Toulouse poprvé vzlétl A320neo, přičemž už bylo objednáno přes 3000 kusů.

Tenhle čudlík hází na začátek této stránky...